نصب کولر صنعتی

  • کولر صنعتی یکی از انواع محبوب کولرها است که در صنایع و مشاغل مختلفی کاربرد دارد. اگر در جستجوی آموزش نصب کولر صنعتی هستید، حتما این مطلب را مطالعه کنید. در این مطلب به آموزش نحوه نصب کولر صنعتی و نکات ایمنی آن می‌پردازیم.

    نصب و نگه‌داری این نوع کولر برخلاف بعضی از سایر انواع دیگر سیستم‌های خنک کننده کار پیچیده‌ای نیست و تنها با رعایت نکات ایمنی و کمی دانش فنی، می‌توانید این کولر را بدون مشکل نصب کنید. البته توجه کنید که ایمنی شرط اول کار است و حتما باید مراقبت‌های لازم را در نظر داشت و تا جایی که امکان دارد، نصب کولر آبی صنعتی توسط شرکت سازنده انجام بگیرد.

    انواع کولر صنعتی

    اگر هنوز کولر را خریداری نکرده‌اید و یا هنوز کولری مد نظر ندارید، قبل از هر کاری باید بدانید که کولر های صنعتی در انواع و مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند و هر یک کارایی و هدف متفاوتی دارند. انواع کولر آبی صنعتی شامل:

    1. کولر صنعتی آکسیال

    2. کولر صنعتی سانتریفیوژ

    می‌شود که متناسب با نیاز هر کاربر، یکی از انواع این محصولات انتخاب و نصب می‌شود تا نیازهای سرمایشی محیط‌ها را فراهم نماید. کولر آکسیال دارای فن آکسیال بوده که پرتاب باد خوبی داشته و به کانال‌کشی نیاز ندارد. کولر سانتریفیوژ نیز در ظرفیت‌های بالا تولید شده که با توجه به دارا بودن فن سانتریفیوژ راندمانی عالی را داشته و می‌تواند اکثر محیط‌ها را خنک نماید.

    هر دوی این کولرها برای نصب دارای شرایط خود هستند و اگرچه اکثر کولرهای صنعتی، در عملکرد کلی مشابه هم هستند اما در نصب آنها جزئیات و یا مواردی وجود دارد که باعث شده تا تفاوت داشته باشند. به عنوان مثال کولرهای سانتریفیوژ نیازمند کانال‌کشی هستند و باید از قبل برای کانال‌ها و دریچه‌های اتصال به محصول فکری شود.

    همان‌طور که اشاره کردیم، کولر صنعتی به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و باید با توجه به نیاز خود نوع کولر را انتخاب کنید. مثلا کولرهای سلولزی آکسیال برای گلخانه‌ها مناسب هستند و کولرهای سانتریفیوژی نیز، می‌توانند یکی از گزینه‌های مناسب به عنوان کولر صنایع باشند. نکته اینجاست که قبل از سفارش کولر، حتما تحقیقات کافی را انجام دهید تا بتوانید کولر آبی مناسب با محیط را انتخاب و به کارایی کافی دست یابید.

    حالا که با این محصول آشنا شدید، برویم سراغ نکات مهم در مورد نصب کولر صنعتی آبی. همچنین می‌توانید مقاله « مزیت کولر صنعتی » را نیز بخوانید.

    نصب کوله سوله
    نمونه نصب شده کوله سوله

    مکان قرار گیری کولر صنعتی برای نصب

    در انتخاب مکان برای نصب کولر صنعتی اولین موردی که احتمالا به ذهنتان می‌رسد اندازه گیری محل نصب است. باید با توجه به کولر مدنظرتان، محیطی را به قرار گیری کولر اختصاص دهید.

    مکانی که برای کولر انتخاب می‌کنید هر چقدر دسترسی راحت‌تری به برق و آب داشته باشد، نصب و نگه‌داری کولر را راحت‌تر می‌کند. پس حتما این مورد را نیز در ذهن خود داشته باشید.

    نکته مهم در این زمینه این است که وجود فضای کافی برای جریان و گردش باد در محل نصب کولر، می‌تواند عملکرد آن را بهبود ببخشد. از طرفی، اگر جریان باد وجود نداشته باشد کولر نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد، پس حتما به این مورد نیز توجه کنید.

    همچنین وجود سایه در محل نصب کولر می‌تواند به کارکرد دستگاه کمک کند و فرسودگی و خرابی‌های محصول را نیز کاهش دهد. البته بعد از نصب نیز می‌توانید به کمک سایه‌بان برای کولر سایه ایجاد کنید.

    نکات ایمنی در نصب کولر صنعتی

    پیش از نصب کولر صنعتی، چک کنید که تمام قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای نصب آماده و موجود هستند. همچنین قبل از هر چیز، باید برق کلی سیستم را قطع و اطمینان کرده که دستگاه از برق جدا شده است. قطع کردن برق قبل از شروع سیم‌کشی‌ها، بررسی عدم وجود کابل لخت، عدم وجود رطوبت زیاد در کف زمین و سایر موارد حتما باید مورد توجه قرار بگیرند. تمام اتصالات الکتریکی نیز باید صحیح و ایمن بوده و به طور صحیح انجام شده‌اند.

    دقت کنید که هنگام نصب کولر صنعتی، از ابزارهای محافظ مانند دستکش، عینک و لباس محافظ استفاده کنید.

    نکته دیگر اینکه پیش از راه‌اندازی کولر، تست فشار و عملکرد دستگاه را انجام دهید و از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید. در نظر داشته باشید که در صورت نیاز به تنظیم یا تعمیر کولر آبی صنعتی، از تکنسین‌های متخصص و ماهر استفاده کنید تا از ایمنی و کارایی سیستم اطمینان حاصل شود. توصیه ما این است که حتما مسائل مربوط به نصب دستگاه را به شرکتی که از آن خریداری کرده‌اید، بسپارید.

    اگر کولر صنعتی دست دوم تهیه کرده‌اید، و دانش فنی کافی را در این خصوص ندارید، حتما از فردی کمک بگیرید تا بتوانید کولر را به درستی نصب کنید و همچنین از نظر ایمنی مشکلی پیش نیاید.

    نکته پایانی اینکه دور کردن مواد اشتعال‌زا و شیمیایی یکی از موارد مهم است که اول باید به آن رسیدگی شود. وجود چنین مواردی نه تنها در زمان نصب کولر می‌تواند خطرناک باشد، حتی در آینده نیز می‌تواند باعث آتش‌سوزی و یا به جریان افتادن هوای سمی گردد.

    نصب کوله گلخانه
    نمونه نصب شده کوله گلخانه

    آموزش نصب کولر صنعتی

    آموزش نحوه نصب کولر صنعتی آبی مراحل پیچیده و سختی ندارد، کافی است محل را تعیین، از مستحکم بود آن اطمینان نموده و سپس، اتصالات را چک کرده و دریچه‌ها را با یکدیگر هماهنگ کنید. نصب کولر را در ادامه به صورت مرحله به مرحله توضیح می‌دهیم.

    • نصب سیستم آب‌رسان

    برای نصب سیستم آب‌رسانی می‌توانید از لوله‌های پلاستیکی استفاده کنید. البته قبل از هر چیز، بررسی کنید که در لوله‌ها شکستگی و یا پوسیدگی وجود نداشته باشد و یا دارای سوراخ نباشد! همان‌طور که مشخص است آب یکی از موارد اصلی کارکرد کولر صنعتی است. به کمک یک شیرفلکه و لوله‌های پلاستیکی که به آن اشاره کردیم کولر را به لوله کشی آب محیط وصل می‌کنید.

    ابتدا یک سر لوله پلاستیکی را با استفاده از مهره و بوش برنجی به شیرفلکه متصل و سپس سر دیگر را به شناور کولر وصل کنید. شیرفلکه را فعلا تا زمانی که نیاز شود بسته نگه‌ دارید.

    حال وقت آن رسیده است که شناور کولر آبی را نصب کنید. بعد از نصب شناور یک بار دیگر کل سیستم آب‌رسانی را بررسی نمایید که نشتی و یا مشکلی وجود نداشته باشد. مرحله بعد در نصب کولر صنعتی تنظیم شناور است.

    • تنظیم شناور کولر و نصب واتر پمپ

    حال که سیستم آب‌رسانی را تشکیل داده‌اید و شناور را نیز نصب کرده‌اید وقت آن است که شناور را تنظیم کنید. تنظیم شناور در حقیقت برای تنظیم کردن آب کولر صورت می‌گیرد. ابتدا آب کولر را بررسی کنید. اگر آب کولر کم است، برای افزایش آن، شناور را در جهت پادساعت گرد (برعکس جهت چرخش عقربه‌های ساعت) بچرخوانید. همچنین اگر آب کولر زیاد است، شناور را در جهت چرخش عقربه‌های ساعت چرخانده تا به سطح مورد نیاز برسید.

    حال که شناور را نصب و تنظیم کرده‌اید نوبت واتر پمپ رسیده است. برای نصب واتر پمپ شیلنگ آن را وصل و بر روی بدنه قرار دهید. در ادامه آموزش نحوه نصب کولر صنعتی صنعتی به راه‌اندازی موتور می‌پردازیم.

    • نصب و راه‌اندازی موتور کولر

    حال که سیستم آب‌رسانی کولر کامل گردیده، نوبت موتور کولر رسیده است. باید خنک کننده کولر به سمت پایین باشد تا آب بر روی موتور نریزد. حال سیم‌ها را به ترمینال متصل کنید. همچنین اگر در کولر صنعتی مورد استفاده‌تان تسمه و پولی وجود دارد باید ابتدا تسمه را بر روی پولی و سپس پولی را بر روی کولر نصب کنید.

    در نهایت به مرحله نصب برق می‌رسیم و باید بعد از آن کلید کولر را به کابل کولر متصل کنید.

    آموزش نصب کولر آبی

    شرایط نگهداری کولر چیست؟

    حال به پایان آموزش نحوه نصب کولر صنعتی رسیده‌ایم، به آشنایی با شرایط نگه‌داری و نکاتی می‌پردازیم که برای جلوگیری از خرابی و همچنین افزایش بازدهی کولر باید رعایت شوند.

    توصیه اول، دنبال کردن دستورالعمل‌های شرکت تولید کننده است. از آنجایی که شرکت تولید کننده خود از چیزی که تولید کرده، آگاه است، حتما در دستور العملی که ارائه می‌دهد به نکات اساسی اشاره می‌کند. ممکن است مدل دستگاهی که خریداری کرده‌اید نیاز به مورد و یا بررسی خاصی داشته باشد که توسط شرکت سازنده اعلام می‌شود.

    بررسی دوره‌ای را نیز حتما در ذهن داشته باشید. از آنجایی که سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی اغلب ساعات زیادی در روز فعال هستند عادی است که در طولانی مدت دچار خرابی‌های جزئی و یا کلی شوند. پس بازدید دوره‌ای حتما باید صورت بگیرد تا از خرابی قطعات کولر و یا نشتی و سایر مشکلاتی که ممکن است کولر صنعتی با آن روبرو شود آگاه شوید.

    نکته دیگر اینکه در صورت مشاهده خرابی و پوسیدگی مشکل را به موقع رفع کنید. همان‌طور که در قسمت آموزش نحوه نصب کولر صنعتی خواندید، کولر صنعتی یک سیستم است که از چندین بخش تشکیل شده است و این بخش‌ها به صورت پیوسته عمل می‌کنند. پس اگر خرابی در بخشی به وجود بیاید و به آن رسیدگی نشود، می‌تواند باعث خرابی سایر قطعات گشته و حتی باعث سوختن موتور کولر هم بشود.

    همچنین زمان تعویض قطعه معیوب، سعی کنید کیفیت قطعه جدیدی که خریداری می‌کنید در سطح سایر قطعات باشد. قطعات بی‌کیفیت نه تنها طول عمر پایین و خرابی زیادی دارند حتی می‌توانند برای سایر قطعات کولر صنعتی مشکل‌ساز شوند. یک بار هزینه کردن برای خرید قطعه مرغوب، بهتر از چندین بار هزینه و خرید قطعه‌های بی‌کیفیت است.

    انتخاب کولر مناسب با کسب و کار بسیار مهم است چرا که ظرفیت دستگاه و مدل آن، بسته به شرایط فضای محیط و نوع کاربری شما می‌باشد. دو نوعی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ ۱. کولر گلخانه و ۲. کولر سوله است.

     

    سخن آخر

    نصب کولر صنعتی نیازمند مراحل خاصی است که به طور کلی باید به شکل اصولی و دقیق انجام شود. ابتدا باید مکان مناسبی برای نصب کولر صنعتی انتخاب کرد که بهتر است در نزدیکی منبع برق و منبع آب باشد. سپس دستگاه باید به طور صحیح نصب و تمام اتصالات الکتریکی و لوله‌های آب به درستی متصل گردند.

    پس از نصب، باید تنظیمات کولر صنعتی مطابق با نیازهای محیط تنظیم شود و سپس باید یک تست عملکرد انجام گیرد تا اطمینان حاصل شود که سیستم به درستی کار نماید. در نهایت، استفاده صحیح از محصول و نگهداری و تعمیرات دوره‌ای را در نظر بگیرید تا بازخوردی مناسبی از کولر داشته باشید.

    اگر احساس می‌کنید درباره نصب و خرید کولر صنعتی نیاز به مشاوره رایگان دارید، حتما با کارشناسان گرماسرما سازه تماس گرفته تا ۰ تا ۱۰۰ هر آنچه که نیاز دارید را برایتان توضیح دهند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    1 دیدگاه

    • Your writing style is so engaging and easy to follow. I couldn’t stop reading once I started your blog post!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *