کوره هوای گرم یک محصول استاندارد و کارآمد از شرکت گرماسرما سازه است که کاربردهای فراوانی داشته و در موارد گلخانه‌ای، صنعتی و... به کار می‌رود. بیشترین استفاده از این محصول در گلخانه‌جات است که به آن هیتر گلخانه نیز می‌گویند.
شرکت گرماسازه شرق تولیدکننده با کیفیت‌ترین سیستم‌های گرمایشی در ایران، هیتر کوره هوای گرم را در ظرفیت‌های مختلف تولید می‌کند. در ادامه به بررسی این محصول گرمایشی می‌پردازیم.

  • ارسال سریع
  • راندمان بالا
  • ۳ سال گارانتی
  • ۱۰ سال خدمات

کوره هوای گرم چیست؟

کوره هوای گرم (Warm Air Furnace) یکی از دستگاه‌های پر کاربرد برای گرمایش محیط‌های صنعتی، تجاری و عمومی است. این دستگاه در واقع یک هیتر یا گرم‌ کننده صنعتی است که سرعت زیادی در گرم کردن محیط و در عین حال اتلاف انرژی بسیار کمی دارد.
همین ویژگی‌ها موجب می‌شود این دستگاه برای سالن‌های بزرگی مانند اماکن عمومی، ادارات، سالنهای نمایشگاهی، گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و سایر فضاهای تجاری و صنعتی کاربردی باشد.
عدم نیاز این دستگاه به لوله‌های آب گرم، امکان استفاده آسان از آن را در اقلیم های سردسیر فراهم می‌کند. همچنین این سیستم هزینه نصب و راه‌اندازی بسیار کمتری از موتورخانه دارد و بسیار اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه است.
انتخاب نوع مناسب سیستم گرمایشی باعث می‌شود بدون صرف هزینه اضافی، نیازهای حرارتی فضای موردنظر شما به سرعت و با کیفیت بالا فراهم شود. کوره‌های هوای گرم ایمنی مناسبی دارند و پاک بودن هوای منتشر شده توسط آنها یکی از امتیازات بزرگ این دستگاه‌هاست.
اگر سالن یا فضای صنعتی بزرگی دارید و می‌خواهید سیستم گرمایشی مناسبی را برای آن انتخاب کنید، با بررسی محصول همراه ما باشید تا شما را با مزایا و ویژگی‌های کوره های هوای گرم آشنا کنیم.
ظرفیت کوره های هوای گرم ۱۵۰ هزار، ۲۵۰ هزار و ۳۵۰ هزار می‌باشد و لازم است که بدانیم، هیترهای 250.000 تقریبا 400 متر و 350.000 تا 600 متر را گرم می‌کند. همچنین انواع کوره‌ های هوای گرم از لحاظ سوخت مصرفی به ۵ دسته: ۱- گازی، ۲- گازوئیلی، ۳- دوگانه سوز، ۴- زغال سوز، ۵- برقی تقسیم می‌شوند که بسته به مکان موردنظر استفاده و البته کاربرد دارند.

اجزای اصلی کوره هوای گرم

  • مبدل حرارتی: وقتی مشعل حرارت موردنیاز را ایجاد می‌کند، گازهای گرم در لوله‌های آتشخوار به حرکت درمی‌آیند و مبدل را گرم می‌کنند. هوای اطراف مبدل حرارتی که درحال عبور است، حرارت را از آن دریافت می‌کندو سپس به روش رسانشی گرم می‌شود.
  • لوله‌های آتشخوار: با افزایش زمان عبور گاز گرم، باعث بالا رفتن بازدهی حرارتی می‌شود و اتلاف حرارت دستگاه را بسیار کم می‌کند. جنس این لوله‌ها باید طوری باشد که دربرابر دمای بسیار زیادی که ایجاد می‌شود، توانایی مقاومت را داشته باشند.
  • فن: فن کوره دو نوع آکسیال یا سانتریفیوژ دارد که با توجه به نوع و کاربرد کوره، روی آن نصب است. فن، هوای گرم را به محیط منتقل می‌کند. فن یا قبل از مبدل حرارتی قرار می‌گیرد و یا بعد از آن؛ اگر فن بعد از مبدل حرارتی قرار گرفته باشد، با کمک مکش، هوای گرم را به محیط منتقل می‌کند؛ اما اگر قبل از مبدل حرارتی قرار گرفته باشد، با کمک وزش و دمیدن، هوای گرم را در محیط پراکنده می‌کند.
  • مشعل: مشعل با سوزاندن کنترل شده هوا به کمک سوخت گازی، گازوئیلی یا دوگانه‌سوز، حرارت موردنیاز را ایجاد می‌کند.
  • بدنه: بدنه دستگاه معمولا از ورق گالوانیزه ساخته می‌شود. دودکش متصل به آن، گازهای حاصل از احتراق را به فضای بیرون انتقال می‌دهد.

عملکرد کوره هوای گرم چگونه است؟

نحوه عملکرد این هیتر به این صورت است که ابتدا مشعل، با استفاده از احتراق سوخت مصرفی که می‌تواند گاز یا گازوئیل باشد، حرارت موردنیاز را به وجود می‌آورد. سپس این حرارت توسط لوله‌های آتشخوار در مبدل حرارتی به سمت جلو حرکت می کند و از چند پاس حرارتی عبور می‌کند تا زمان رسیدن به دهانه خروجی بیشتر شود. این موضوع باعث بالا رفتن دمای درون مبدل حرارتی می‌شود و بازدهی دستگاه را افزایش می‌دهد. همزمان آلودگی‌ها و دودهای ایجاد شده به محیط بیرون سالن منتقل می‌شود. این فرایند دلیل اصلی کاهش اتلاف انرژی در کوره‌ های هوای گرم است.
با گرم شدن دیواره مبدل حرارتی که معمولا از جنس استیل یا فولاد است، هوای بیرون مبدل که در تماس با آن است، به روش رسانشی گرم می‌شود. فن های دمنده یا مکشی که قبل یا بعد از مبدل حرارتی نصب شده‌اند، با مکش یا دمیدن به هوای گرم شده، آن را در داخل سالن منتشر می‌کنند.
در صورت ایجاد سوراخ یا مشکلی در مبدل حرارتی، فن های وزشی از انتشار گاز منوکسیدکربن به داخل سالن جلوگیری می‌کنند. فن اغلب به کمک تسمه و یا بدون آن به یک الکتروموتور متصل می‌شود.
هوای گرم به کمک فن به صورت یکنواخت در فضای سالن صنعتی یا محیط کاری منتشر می‌شود.
کوره‌های هوای گرم قابلیت نصب ترموستات را دارند؛ البته اگر فضا کوچک باشد می‌توان به صورت دستی هم دما را تنظیم کرد. اما برای فضاهای بزرگ انجام این کار بسیار مشکل است؛ به همین دلیل اغلب از ترموستات برای تنظیم و تعادل دمایی محیط استفاده می‌شود.
ترموستات اتاقی با کنترل و اندازه‌گیری دمای محیط، دستور قطع یا وصل می‌دهد. اگر این ترموستات به خوبی عمل نکند و یا دمای بدنه کوره داخلی یا مبدل حرارتی بسیار زیاد شود، برای جلوگیری از ایجاد خطر، شیر کنترل گازی، جریان سوخت را قطع می‌کند و مشعل خاموش می‌شود. این موضوع یکی از دلایل اصلی ایمن بودن استفاده از کوره هوای گرم است.
هوای جریان یافته در اطراف کوره یا از هوای آزاد تامین می‌شود و یا هوای برگشتی دوباره به جریان درمی‌آید. موقعیت قرارگیری و نصب و کاربرد کوره در این مورد تعیین‌کننده است. نصب و راه‌اندازی این دستگاه گرمایشی بسیار راحت و سریع است و هزینه تعمیر و نگهداری زیادی هم ندارد.

چرا کوره هوای گرم گرماسازه ؟!

100

راندمان حرارتی بالا

75

مصرف سوخت پایین

90

گرمایش یکنواخت محیط

100

قابل کار کردن با انواع سوخت

قسمت‌های مختلف هیتر هوای گرم

بخش های هیتر گلخانه

  1. کابینت خارجی
  2. عایق پشم شیشه
  3. محفظه داخلی
  4. بخاری هوای لوله‌ای
  5. دمنده موتور
  6. سنسور دما
  7. شکاف‌های سینی
  8. PID کنترل کننده دما
  9. نشانگر بار
  10. سوئیچ روشن / خاموش شبکه
  11. ایمنی ترموستات

مزیت های کوره هوای گرم

  • کوره هوای گرم بسیار راحت نصب و راه‌اندازی می‌شود و در زمان کمی، گرمای زیادی تولید می‌کند. به همین دلیل برای فضاهای بزرگ بسیار کاربردی است.
  • برخلاف پکیج و موتورخانه، نیاز به لوله‌کشی ندارد و به‌ همین دلیل فضای کمتری را اشغال می‌کند.
  • کوره هوای گرم، انرژی کمی را هدر می‌دهد و بازدهی بالایی دارد. با مصرف سوخت کمتر، گرمای بیشتری را ایجاد می‌کند.
  • در این سیستم گرمایشی هم می‌توانید از گاز یا گازو‌ئیل به‌ عنوان سوخت استفاده کنید و هم آن را دوگانه‌سوز کنید.
  • امنیت کوره هوای گرم بالاست و احتمال آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی به علت نصب فیوز و سوپاپ اطمینان، بسیار کم است.
  • دمای ایجاد شده توسط این سیستم را می‌توانید با نصب ترموستات، کنترل کنید.
  • وجود دودکش موجب می‌شود دود ایجاد شده به محیط بیرون منتقل شود و هوای داخل سالن، تمیز بماند.
  • اگر نیاز به گرم کردن محیط های متعددی باشد، می‌توانید با ایجاد کانال‌کشی، این کار را انجام دهید.
  • این سیستم گرمایشی نیازی به انتقال آب‌ گرم توسط لوله ندارد. همین موضوع کوره هوای گرم را تبدیل به یک گزینه مناسب برای گرمایش مناطق سردسیر می‌کند. همچنین نیازی به پمپ برای منتقل کردن آب گرم نیست و مصرف برق دستگاه هم کم است.
  • این روش، موجب انتشار یکنواخت گرما در سراسر سالن می‌شود.

انواع کوره هوای گرم از نظر نوع سوخت مصرفی

  • گاز شهری که مناسب مناطقی است که دسترسی به آن وجود دارد.
  • گازوئیل که در صورت افت فشار گاز در منطقه یا در دسترس نبودن آن، قابل جایگزینی است.
  • دوگانه‌سوز که با توجه به تغییر شرایط محیطی می‌توان از یکی از دو سوخت برای ایجاد گرمایش استفاده کرد.

انواع کوره هوای گرم براساس کاربرد

کوره‌های هوای گرم، عملکرد مشابهی دارند و فقط عواملی مانند نوع سوخت مصرفی، مدل فن و نحوه استقرار دستگاه در سالن و شکل ظاهری آن، باعث ایجاد تفاوت جزئی در انواع مختلف این دستگاه می‌شود.

  • کوره هوای گرم کانالی: این دستگاه برای فضاهای بزرگ مناسب است و اتلاف انرژی کمی هم دارد. کوره هوای گرم کانالی، گرمای یکنواختی را در سالن پراکنده می‌کند. کانال‌کشی طولانی نیاز ندارد و فضای زیادی را هم اشغال نمی‌کند. آلودگی تولید شده توسط دستگاه به بیرون و فضای باز هدایت می‌شود و درنتیجه هوای تنفسی، پاک خواهد بود. وجود ترموستات موجب ایجاد امنیت و جلوگیری از خطر آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی می‌شود. این سیستم گرمایشی برای مراکز عمومی مانند ورزشگاه‌ها، بانک‌ها و مساجد و همین‌طور برای گلخانه‌ها، مراکز صنعتی و مرغداری‌ها کاربردی است.
  • کوره هوای گرم گازی: این دستگاه با توجه به نیازی که در محیط کاری یا عمومی وجود دارد؛ تهیه می‌شود. با توجه به اینکه دستگاه با گاز شهری کار می‌کند، باید دسترسی به این سوخت در منطقه وجود داشته باشد. این کوره بازدهی بالایی دارد و با کمک ترموستات، دمای سالن را متعادل نگه می‌دارد. طول کانال سیستم را می‌توانید با توجه به نیاز سالن، تنظیم کنید. کوره‌های هوای گرم گازی برای فضاهای نمایشگاهی، صنعتی، تجاری و بانکها بسیار مناسب هستند.
  • کوره هوای گرم گازوئیلی: این دستگاه با سوخت گازوئیل کار می‌کند و برای مناطقی که دسترسی به گاز شهری ندارند و یا در فصول سرد سال، دچار افت شدید فشار گاز می‌شوند؛ بسیار مناسب است. هزینه سوخت مصرفی در این دستگاه زیاد نیست و در نتیجه روی قیمت تمام شده کالای تولیدی و خدمات ارائه شده تاثیر منفی نمی‌گذارد. آلودگی هایی که در اثر اشتعال و سوختن گازوئیل ایجاد می‌شود، توسط فن دستگاه به بیرون رانده می‌شود. این موضوع به سلامتی کارکنان و مراجعان محیط های صنعتی و تجاری کمک می‌کند.
  • کوره هوای گرم صنعتی: این کوره‌های هوای گرم با مبدل حرارتی قدرتمندی که دارند؛ سالن های صنعتی و بزرگ را به‌راحتی گرم می‌کنند. ایمنی این دستگاه‌ها بسیار بالاست و ترموستات موجود در آنها، کار کنترل دما را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد.
  • کوره هوای گرم گلخانه: این دستگاه برای گرم کردن فضای گلخانه‌های بزرگ کارایی خوبی دارد. فن موجود در کوره‌ های هوای گرم گلخانه، دود و آلودگی‌های موجود در اثر فعالیت سیستم گرمایشی را به فضای بیرون گلخانه هدایت می‌کند و هوای پاک را در گلخانه منتشر می‌کند که بسیار مطلوب فعالیت پرسنل و همچنین گیاهان است. ترموستات این دستگاه هم، دمای متعادل مدنظر کارشناس گلخانه را که برای رشد و محصول‌دهی گیاهان لازم است، فراهم و از بالا رفتن زیاد دمای هوا جلوگیری می‌کند. راندمان بالای گرمایش و انرژی در این دستگاه باعث می‌شود دمای موردنیاز گیاهان به سرعت فراهم شود. در زمستان و در مناطق سردسیر که دمای محیط بسیار پایین است، برای جلوگیری از آسیب به گیاهان، لازم است دمای درون گلخانه هرچه سریعتر به دمای مطلوب برسد. همچنین وجود فن و ایجاد گردش هوا در محیط داخلی گلخانه، کمک می‌کند گرمای ایجاد شده به شکل متعادلی به تمام قسمت‌های گیاهان برسد. هزینه پایین نصب و راه‌اندازی این سیستم گرمایشی به افزایش حاشیه سود تولیدکننده و کاهش هزینه تمام‌ شده کمک می‌کند. ایمنی این دستگاه بالاست و کار کردن را در گلخانه راحت و آسان می‌کند. دریچه‌های خروج گرما در این دستگاه با توجه به اینکه گیاهان گلخانه ساقه‌های کوتاه یا بلند داشته باشند، در پایین یا بالای آن قرار می‌گیرند. ممکن است بسته به نوع گیاهان و فضای گلخانه، نیاز به کانال‌کشی هم باشد.

کوره گرماسازه شرق

انواع فن در کوره هوای گرم
  • فن سانتریفیوژ: این فن، قدرت پرتاب هوای بالایی دارد و هوا را با فشار زیادی منتقل می‌کند و در نتیجه مناسب کانال‌کشی است. از این فن بیشتر در مدل های زمینی افقی یا عمودی کوره استفاده می‌شود.
  • فن اکسیال: این فن برای محیط های کوچکتر، مناسب است و قدرت پرتاب هوای کمتری دارد. این فن بیشتر در مدل کابینتی یا پایه‌دار کوره نصب شده است. این نوع کوره قابل اتصال به کانال نیست.
نکات پیش از خرید کوره هوای گرم
  • حتما از مشاوران و کارشناسان آشنا به تاسیسات صنعتی کمک بخواهید و بدون مشاوره اقدام به خرید دستگاه نکنید؛ چون یک انتخاب نامناسب می‌تواند هزینه زیادی را در آینده به شما تحمیل کند و یا کارایی لازم را نداشته باشد.
  • بار حرارتی مورد نیاز سالن یا فضای کاری خود را محاسبه کنید و با توجه به آن، دستگاه مناسب را انتخاب نمایید.
  • نوع سوخت مصرفی دستگاه را با توجه به گازسوز، گازوئیل‌سوز و دوگانه‌سوز بودن در نظر بگیرید. همچنین حجم سوخت مصرفی هم می‌تواند در بلندمدت بر هزینه‌های شما تاثیر بگذارد.
  • دمای هوای ورودی به دستگاه در راندمان و کارایی دستگاه، هزینه‌ها و زمان گرم شدن موثر است. این مساله در هر اقلیم، شرایط خاصی را ایجاد می‌کند و به‌ ویژه در اقلیم‌های سرد باید مورد توجه خاص باشد.
  • اتلاف انرژی دستگاه را برآورد و در انتخاب خود به آن توجه کنید.
  • کوره هوای گرم برای فضاهای کوچک و بسته مانند پارکینگ، سرویس بهداشتی، آشپزخانه، راهروها و راه های خروج اضطراری مناسب نیست و می‌تواند مخاطراتی را ایجاد کند. استفاده از این سیستم گرمایشی برای منازل مناسب نیست؛ چون دمای هوای خروجی از آن و هچنین سرعت هوا بسیار زیاد است.
  • برای انتخاب نوع مناسب کوره هوای گرم باید محاسبات کارشناسی انجام شود. در این محاسبات، ظرفیت گرمایش دستگاه، اندازه مجاز طول کانال درصورت انجام کانال‌کشی و سایز مناسب دودکش خروجی محصولات احتراق باید مورد توجه قرار بگیرد.
  • گرمایش موردنیاز براساس مترمکعب فضای سالن محاسبه می‌شود. این مقدار با توجه به اقلیم منطقه و همچنین اتلاف انرژی احتمالی در محیط‌های پرتردد، متفاوت است.
  • در نهایت قیمت دستگاه گرمایشی حتما برایتان بسیار مهم است و بر خرید شما تاثیر می‌گذارد.
  • دستگاه گرمایشی را از تولیدکنندگان یا فروشندگان متعهد و مسئول بخرید و به خدمات پس از فروش و نصب و راه‌اندازی آن هم توجه کنید. 

تفاوت کوره هوای گرم با بعضی از سیستم‌ها و دستگاه‌های گرمایشی:

تفاوت کوره‌ های هوای گرم با بخاری معمولی: بخاری معمولی برای فضاهای کوچکی مانند خانه یا مغازه مناسبند؛ زیرا توانایی گرم کردن یک محیط بزرگ را ندارند؛ چون بخاری کوره و فن ندارد. اما کوره‌های هوای گرم با سیستم احتراقی که در داخل خود دارند، به سرعت گرمای زیادی را ایجاد می‌کنند و سپس فن‌های قدرتمندی این هوای گرم را به داخل سالن پرتاب می‌کنند. به همین دلیل این دستگاه‌ها قابلیت گرم کردن سریع و آسان فضاهای بزرگ را دارا هستند.
تفاوت کوره‌ های هوای گرم با هیتر فن‌دار: هیتر فن‌دار معمولا فن آکسیال دارد و برای فضاهای کوچک مناسب است و همچنین هیتر فن‌دار قابلیت کانال‌کشی ندارد.
تفاوت کوره‌های هوای گرم با سیستم گرمایشی موتورخانه: سیستم کوره هوای گرم برخلاف موتورخانه برای انتقال حرارت نیازی به لوله‌کشی آب گرم ندارد.

چه عواملی بر قیمت کوره هوای گرم موثرند؟

قدرت دستگاه در تولید گرما و انتقال حرارت به محیط، باعث افزایش قیمت آن می‌شود. همچنین توانایی و کارایی فن در پرتاب هوا و فرستادن گرما به محیط، نیاز به کانال‌کشی را برای اغلب فضاها ازبین می‌برد و در نتیجه قیمت بالاتر آن دستگاه را توجیه می‌کند. کیفیت و سرعت عمل ترموستات در متعادل کردن دمای محیط نیز بسیار مهم است. البته نصب توسط کارشناسان و خدمات پس از فروش هم از دیگر عوامل موثر بر قیمت این دستگاه است.

نحوه خرید کوره هوای گرم

با توجه به کاربردی بودن کوره‌ های هوای گرم در سیستم‌های گرمایشی بسیاری از اماکن و سالن‌های بزرگ صنعتی و عمومی، شرکت معتبر گرماسرما سازه شرق اقدام به تولید این محصول با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ویژه کرده است.
گرماسازه با تلاش روزافزون خود، دستگاه‌هایی باکیفیت بالا تولید می‌کند که هم نیاز مصرف‌کنندگان را برطرف کرده و هم باعث شده تا این دستگاه با قیمت اقتصادی و مناسبی عرضه شود.

★★★★★

این هیترهای گلخانه یا بخاری های صنعتی، یکی از پرکاربرد ترین و بهترین سیستم‌های گرمایشی صنعتی است که مدرن‌ترین آن توسط گرماسازه تولید می‌شود.  راندمان گرمایش در این سیستم بالاست و اتلاف انرژی کمی دارد؛ به همین دلیل انتخاب آن به‌ عنوان سیستم گرمایشی واحدهای گلخانه‌ای، تجاری و صنعتی، هزینه تمام‌ شده محصولات را کم می‌کند و سود واحد صنعتی و تولیدی را بیشتر می‌کند.

برای انتخاب و خرید کوره هوای گرم مناسب مجموعه خود، می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

آیا سوالی دارید که ذهن شما را مشغول کرده؟! پرسش و پاسخ‌های زیر را دنبال کنید و اگر جواب سوال‌تان را نگرفتید؛ با ما تماس بگیرید.
قیمت روز کوره هوای گرم

با توجه به نرخ‌های روز بازار و شرایط اقتصادی، کوره هوای گرم نیز مانند سایر سیستم‌های گرمایشی دارای قیمت متفاوتی است و اکثرا سالی ۲ باز تغییر پیدا می‌کند، اما در کل به عواملی همچون: توان حرارتی - اندازه و ظرفیت کوره - نوع کاربرد - تعداد فن دستگاه بستگی دارد.

ظرفیت هیتر به چه شرایطی بستگی دارد؟

ظرفیت این هیترهای هوای گرم با توجه به شرایط سالن و محیط آب و هوایی در نظر گرفته می‌شود. ظرفیت هیتر هوای گرم از 150000Kcal/h شروع و تا 350000Kcal/h در گرماسرما سازه شرق تولید و ارائه می‌گردد.

گارانتی و خدمات پس از فروش این محصول چگونه است؟