ویژگی های مهپاش چیست؟

  • دانستن ویژگی های سیستم مه پاش به عنوان دستگاهی که باعث خنک شدن انواع محیط‌ها می‌شود و قبل از خرید مه پاش، اقدامی مهم و لازم است.

    این روزها همه نگران کیفیت هوای فضاهای باز یا محیط کار خود و همچنین راحتی افراد هستند. هنگام صحبت در مورد هر یک از نگرانی‌ها، رطوبت مناسب همیشه در بالای لیست قرار دارد. بخش دشوار این است که تصمیم بگیرید از کدام سیستم استفاده کنید. انواع مختلفی از تجهیزات رطوبت ساز وجود دارد و هر کدام برای هر موقعیت‌های مختلف کاربرد دارند.

    یکی از انواع سیستم‌های موجود، سیستم‌های مه پاش است. سیستم‌های مه پاش معمولاً به‌ عنوان مجموعه‌ای از نازل‌های مه که در یک خط در اطراف محیط قرار می‌گیرند، تعریف می‌شوند و در نهایت، با پخش قطرات پودر شده آب، محیطی خنک را ایجاد می‌کنند.

    در این مقاله قصد داریم در مورد ویژگی های سیستم مه پاش مواردی را برای مخاطبان نام ببریم؛ اما قبل از نیاز بوده تا در خصوص این سیستم خنک‌کننده توضیحاتی را ذکر کنیم.

    ویژگی های سیستم مه پاش

    نحوه کار سیستم مه پاش چگونه است؟

    هنگامی‌ که آب به یک پمپ سیستم مه پاش، متصل می‌شود، از طریق نازل‌های مخصوص عبور می‌کند و به‌ سرعت به قطرات کوچکی به اندازه 5 میلیونم متر (5 میکرون) تبدیل می‌شود. سیستم‌های مه پاش در هر ثانیه میلیاردها قطره کوچک تولید می‌کنند. اگر این قطرات به یک فضای باز وارد شوند، در مدت زمان کوتاهی تبخیر می‌شوند.

    این فرآیند تبخیر برای تکمیل نیاز به انرژی دارد و انرژی نیز به‌ صورت گرما از هوا گرفته می‌شود. نتیجه آن کاهش دما است که بسته به دمای محیط و رطوبت نسبی هوا دارد. این روش کاهش دما رایج‌ترین استفاده برای همه سیستم‌های مه پاش است.

    از سوی دیگر، زمانی که سیستم مه پاش در داخل یک منطقه محصور (مانند گلخانه) قرار می‌گیرد، میلیاردها قطره تولید شده و در ابتدا با تبخیر شدن قطرات باعث خنک شدن محیط می‌شود. با این‌ حال، اگر تبادل هوا محدود باشد، سیستم مه پاش به افزایش سطح رطوبت در محیط ادامه می‌دهد. همچنین سطوح رطوبت تا 90٪ ممکن است برسد و این ویژگی منحصر به فرد، همه سیستم‌های مه پاش آن‌ها را برای خنک کردن و رطوبت در فضای باز ایده آل می‌کند.

    مه پاش از چه اجزایی تشکل شده است؟

    اجزای مورد نیاز برای سیستم مه پاش شامل لوله، نازل‌های ویژه سیستم مه پاش و منبع آب می‌باشد. اجزای اضافی ممکن است برای استفاده تخصصی از سیستم مه پاش یا بهبود عملکرد آن مورد نیاز باشد اما مهم این است که این قطعات از نوع با کیفیت و مرغوب بوده تا در بلند مدت، دچار خرابی یا مشکلی نشوند. برای کسب اطلاعات بیشتر، توصیه می‌کنیم مقاله «قطعات سیستم مه پاش» را بخوانید.

    انواع سیستم مه پاش
    معرفی انواع سیستم مه پاش

    معرفی انواع سیستم مه پاش

    انواع مه پاش را می‌توانیم به دو صورت توضیح بدهیم. مورد اول کاربری آنها است که شامل:

    می‌شود و هر کدام بسته به نوع خود، در این محیط‌ها بکار می‌روند. همچنین برای بیان دیگر درباره انواع سیستم مهپاش می‌توانیم موارد زیر را اشاره کنیم:

    • فن‌های مه پاش فشار بالا : این مدل دستگاه، اثر خنک‌کنندگی بیشتری ایجاد می‌کنند که برای فضاهای بازتر و وسیع‌تر مناسب است.
    • فن‌های مه پاش فشار متوسط : گزینه‌های بسیار متنوعی برای استفاده در مناطق تجاری و مسکونی هستند. سیستم‌های فشار متوسط اغلب در ویلاها و فضاهای باز خانگی استفاده می‌شود، زیرا کارآمد هستند و در عین‌ حال هزینه بالایی ندارند.
    • سیستم‌های مه پاش فشار پایین : این نوع از سیستم‌ها نیز، می‌توانند با فشار معمولی منبع آب خانگی کار کنند. آن‌ها کم هزینه‌ترین نوع مهپاش بوده و کارایی محدودی دارند.
    استفاده از مه پاش در گلخانه
    استفاده از مه پاش در گلخانه

    کاربرد و ویژگی های سیستم مه پاش

    تا اینجا نکات مهمی را درباره این محصول ذکر کردیم. حالا می‌خواهیم به بخش مهم مقاله یعنی ویژگی های سیستم مه پاش اشاره کنیم. به صورت خلاصه؛ خنک و مرطوب کردن محیط، پاک‌سازی محیط از آلودگی‌ها، بهبود کیفیت هوا، کاهش هزینه‌های انرژی و آب، سازگاری با محیط زیست و… از جمله ویژگی های سیستم مه پاش هستند که در ادامه هر کدام را شرح می‌دهیم.

    خنک و مرطوب کردن محیط: هر نوع سیستم مه پاش (تا حد زیادی) به سطوح رطوبت منطقه‌ای که باید خنک شود بستگی دارد. در مکان‌های با رطوبت بالا به فن‌های قوی‌تر و بیشتر نیاز است. انعطاف‌پذیری فن‌ها در قابل حمل بودن به افراد این امکان را می‌دهد که آن را در مناطق مختلف در صورت نیاز قرار دهند. یک سیستم مه پاش که به‌ درستی نصب شده باشد به شما امکان می‌دهد حتی در گرم‌ترین روزها از محیطی که در آن هستید لذت ببرید.

    پاک‌سازی محیط از آلودگی‌ها: گندزدایی به روش مه پاشی روشی برای گندزدایی است که شامل پاشیدن محلول‌های ضدعفونی‌کننده به شکل قطرات ریز (یا مه) در هوا یا روی سطوحی است که قرار است ضدعفونی شوند. ضدعفونی مه پاشی روشی مؤثر برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های عفونی و حفظ محیط‌های تمیز و بهداشتی است.

    بهبود کیفیت هوا: سیستم‌های مه پاش می‌توانند به‌طور مؤثر کیفیت هوای عمومی را در داخل و اطراف یک منطقه بیرونی بهبود بخشند. دلیل این امر این است که مه ایجاد شده توسط این سیستم‌ها باعث افزایش سطح رطوبت در یک فضا می‌شود. در نتیجه، آلرژن‌ها مانند گردوغبار، گرده و غیره هنگام حرکت در هوا با مشکل مواجه می‌شوند.

    کاهش هزینه‌های انرژی و آب: یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از سیستم مه پاش هزینه آن است. این سیستم‌ها نسبت به سایر سیستم‌های مرطوب‌کننده در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند. سیستم های مه پاش بسیار مقرون به صرفه هستند. آنها فقط از آب برای ایجاد مه استفاده می کنند و هم اینکه برای کار و هم نگهداری ارزان هستند. داشتن سیستم مه پاش مطمئناً راحتی شما را افزایش داده و هزینه‌ها را پایین می‌آورد.

    سازگار با محیط زیست: از آنجا که سیستم های مه پاش فقط از آب بهره می‌برند، سازگار با محیط زیست هستند. لازم نیست نگران ورود مواد شیمیایی مضر به هوا یا نفوذ به زمین باشید.

    حفاظت از محیط زیست: با کاهش هدر رفت آب و بهره‌وری بیشتر آن، سیستم‌های مه‌پاش به حفظ منابع آب و محیط زیست کمک می‌کنند و شاهد صرفه‌جویی مطلوبی خواهید بود.

    کنترل آفات: مه پاش‌ها دستگاه‌های عالی برای کنترل آفات هستند، ساس‌ها، سوسک‌ها، کک‌ها، پشه‌ها و بسیاری دیگر را به‌ راحتی و به‌ سرعت از بین می‌برند. یکی از دلایل مؤثر بودن این دستگاه‌ها این است که پودر آب و مه، می‌تواند به هر گوشه و کناری که آفات پنهان شده‌اند نفوذ کند و بسیاری از آن‌ها را به یک‌باره بکشد.

    کاهش کربن دی‌اکسید CO2: استفاده از سیستم‌های مه‌پاش می‌تواند راهکاری آسان و البته مؤثر در کاهش انتشار کربن دی‌اکسید و محافظت از محیط زیست مورد استفاده قرار گیرد. رطوبت مناسب باعث بهبود رشد گیاهان و درختان شده و در نتیجه باعث می‌شود درختان کربن دی اکسید بیشتری مصرف کنند.

    کنترل آتش‌سوزی: یکی از ویژگی های سیستم مه پاش در برخی مناطق همچون صنایع و انبارها می‌تواند کنترل و مهار آتش‌سوزی باشد که البته باید تنظیمات خاص خود را اعمال کرد تا آب به صورت دقیق‌تری بر فضا بپاشد.

    نکته‌ای که مطرح است، این بوده که به دلیل کوچک بودن اندازه قطرات، در محیط‌هایی مانند گلخانه، اشباع خاک کمتر و اکسیژن بیشتری در دسترس قرار می‌گیرد که منجر به کاهش مشکلاتی مانند رشد قارچ، خزه، کپک و غیره خواهد شد. سیستم مه پاش همچنین مصرف آب را تا 75 درصد و در مواردی حتی بیشتر، کاهش می‌دهد.

    همین‌طور استفاده از مه پاش حتی در تجهیزات الکتریکی شما بی‌خطر است. لازم نیست نگران آسیب دیدن رایانه یا لپ‌تاپ خود باشید، زیرا مه ایجاد شده توسط سیستم مه پاش یک «مه خشک» است و هیچ آسیبی به آن اقلام وارد نمی‌کند.

    مشاوره ویژگی های سیستم مه پاش
    مشاوره درباره ویژگی های سیستم مه پاش

    مشاوره خرید و ویژگی های دیگر سیستم مه پاش

    اگر قصد خرید دستگاه رطوبت‌ساز مه‌پاش را دارید، کافی است با شماره‌های درج شده در سایت ( ۲۲۰۳۲۰۰۲-۰۲۱ و ۰۹۰۰۴۹۰۰۳۷۳ ) تماس بگیرید و یا اطلاعات خود را در قسمت نظرات گذاشته تا در اولین فرصت، کارشناسان این حوزه با شما ارتباط گرفته و بهترین مشاوره قبل از خرید را خدمت‌تان ارائه بدهند. هدف گرماسرما سازه خرید محصولی مرغوب و مناسب از سوی مشتریان است.

    کلام آخر

    بسیاری از مردم در گرمای تابستان نمی‌توانند از محوطه ویلای و یا آلاچیق خود لذت ببرند و این مسئله در فضاهای کاری نظیر گلخانه‌ها و کافه‌ها و صنایع و… هم صدق می‌کند.

    از طرفی حیوانات خانگی و گیاهان نیز به دلیل گرمای شدید رنج می‌برند. افرادی که از سیستم‌های مه پاش استفاده کرده‌اند می‌گویند که سبک زندگی آن‌ها به‌طور کامل با خنک کردن فضای باز (سیستم مه پاش) تغییر کرده است. همچنین خنک کردن کارکنان، تجهیزات و فرآیندها می‌تواند به کارکنان شادتر و سودهای کلان منجر شود. در کنار اینها، استفاده از سیستم های مه پاش باعث بهبود و افزایش تولید محصولات گلخانه‌ای هم می‌شود.

    پس می‌توانیم آن را یک محصول کارآمد و موثر در کاهش دمای انواع محیط بدانیم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *