سیستم سرمایش و گرمایش کارخانه

هیتر سقفی سوله


  • سیستم سرمایش و گرمایش کارخانه نقش مهمی در افزایش بازدهی تولید و رضایت شغلی پرسنل دارد. همچنین در صورت انتخاب نادرست، می‌تواند خسارت مالی زیادی را به کارخانه‌دار تحمیل کند یا فرایند تولید را دچار وقفه کند.

    به همین دلیل اگر قصد دارید برای سالن تولید یا کارخانه خود، سیستم سرمایش و گرمایش مناسبی خریداری کنید، باید نکاتی را مدنظر قرار دهید. در این مطلب به معرفی بهترین سیستم‌های گرمایش کارخانه و سرمایش کارخانه خواهیم پرداخت.

    ضرورت استفاده از سیستم سرمایش و گرمایش کارخانه چیست؟

    برای اینکه پرسنل کارخانه بتوانند به‌ راحتی کار کنند و سلامتی‌شان حفظ شود، باید رطوبت و دمای سالن تولید و محل فعالیت آنها را در حد مطلوب نگه دارید. از طرفی اگر نیاز به سیستم تهویه مطبوع است، باید آن را نصب کنید. شرایط کاری سخت، هم سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد و هم کارایی آنها را پایین می‌آورد.

    همچنین در برخی از کارخانه‌ها، مانند صنایع غذایی و شیمیایی، فرایند تولید باید حتما در محدوده دمایی خاصی انجام شود و اگر دما نوسان داشته باشد، مواد اولیه یا محصول تولیدی از بین می‌روند یا حتی دستگاه‌ها آسیب می‌بینند.

    سرمایش و گرمایش کارخانه

    ویژگی‌ های سیستم سرمایش و گرمایش کارخانه

    • این سیستم باید بتواند نیاز سرمایشی یا گرمایشی مورد نیاز کارخانه و سوله را تامین کند.
    • بسته به نوع فعالیت کارخانه، بتواند گرمایش و سرمایش دائمی یا موضعی و مقطعی را ایجاد کند.
    • با توجه به تغییر شرایط تولید یا توسعه کارخانه در آینده، قابل تغییر و جابجایی یا بهبود باشد.
    • رطوبت مناسب برای فرایندهای تولید را حفظ و تنظیم کند.
    • محیط زیست را آلوده نکند و برای سلامتی پرسنل، مضر نباشد.
    • راندمان بالایی از خود ارائه بدهد.
    • مصرف انرژی پایینی داشته باشد.
    • تعمیر و نگهداری از آن راحت باشد.
    • سیستم باید ایمنی بسیار بالایی داشته باشد.
    • از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد.

    سیستم سرمایش و گرمایش کارخانه بر چه اساسی انتخاب می‌شوند؟

    عوامل زیادی بر انتخاب سیستم های سرمایشی و گرمایشی مورد نیاز کارخانه‌ها، سوله‌ها و واحدهای صنعتی تاثیر می‌گذارند که به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

    • متراژ کارخانه

    مساحت و متراژ فضایی که قرار است سیستم های گرمایشی و سرمایشی، دمای آن را تنظیم کنند در انتخاب نوع دستگاه و سایز آن تاثیر دارند. بعضی از سیستم‌ها برای فضای بزرگ مناسب نیستند و نمی‌توانند به خوبی دما را در محدوده تعیین‌ شده نگه دارند.

    • راندمان حرارتی بالای سیستم سرمایش و گرمایش کارخانه

    دستگاه یا سیستمی را انتخاب کنید که هم توان حرارتی بالا و هم بازدهی زیادی داشته باشد تا بتواند با حداقل مصرف سوخت، کارایی بیشتری داشته باشد.

    همچنین در بعضی از کارخانه‌ها درب ورودی مدام باز و بسته می‌شود و پرسنل، تردد زیادی دارند. دستگاه باید بتواند در زمان کوتاهی فضا را دوباره گرم یا خنک کند.

    گرماتاب سوله

    • زمان نصب سیستم سرمایش و گرمایش کارخانه

    اگر در حال ساخت کارخانه باشید، دستتان برای انتخاب سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب، باز است؛ اما اگر کارخانه قبلا ساخته شده است و امکان تغییرات زیادی در آن ندارید، انتخاب شما محدودتر می‌شود و نمی‌توانید از بعضی مدل‌ها و سیستم‌ها استفاده کنید.

    • شرایط آب و هوایی منطقه

    شرایط آب و هوایی و اقلیم منطقه نقش مهمی در انتخاب سیستم‌ها دارند. کارایی بعضی از آنها در اقلیم گرم و مرطوب کاملا متفاوت از اقلیم سرد و خشک است. حتی نوع و جنس تجهیزات مورد استفاده با توجه به میزان رطوبت هوا متفاوت است.

    • نوع فرایند تولید

    فرایند تولید و نوع صنعتی که کارخانه شما در آن فعالیت می‌کند هم عامل موثر دیگری در انتخاب سیستم مناسب است. بعضی از فرایندها در دمای خاصی قابلیت اجرا دارند یا برخی از محصولات در نوسان دمایی خراب می‌شوند. دستگاهی که نصب می‌کنید باید قابلیت تامین دمای مناسب را داشته باشد. همچنین کنترل رطوبت و تهویه در بسیاری از صنایع ضرورت بیشتری دارد.

    کولر سوله کارخانه

    • معماری کارخانه

    معماری کارخانه و محدودیت‌های آن هم عامل مهم دیگر است. به عنوان مثال برخی از کارخانه‌ها پنجره‌های متعدد و بزرگی دارند. همچنین اگر کارخانه در طبقات مختلف یا سالن‌های متعدد بنا شده باشد، ممکن است نیاز به استفاده از پمپ‌های قوی برای انتقال جریان آب گرم باشد. در بعضی از کارخانه‌ها امکان استفاده از سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی وجود ندارد.

    • سهولت استفاده از سیستم

    سیستم سرمایش و گرمایش کارخانه باید به‌ راحتی قابل نصب و استفاده باشد. به دلیل گستردگی مساحت کارخانه، ممکن است تجهیزات متعددی در آن نصب کنید.

    پرسنل واحد تاسیسات باید دوره‌های آموزشی مورد نیاز را بگذرانند و بتوانند از عهده تعمیر و نگهداری آنها برآیند.

    بعضی از سیستم‌ها از سنسورهای اتوماتیک برای تنظیم درجه حرارت استفاده می‌کنند که بهره‌ برداری از آنها را آسان‌تر می‌کند.

    همچنین بعضی از سیستم‌های حرارت و برودت مرکزی، اگر خراب شوند زمان و هزینه زیادی را باید صرف تعمیر آنها کنید.

    • ایمنی سیستم

    ممکن است در سالن‌های تولید و انبارهای کارخانه، مواد شیمیایی و قابل اشتعال نگهداری شوند. سیستم سرمایش و گرمایش کارخانه باید استانداردها و ایمنی لازم را داشته باشند تا آتش‌ سوزی اتفاق نیفتد.

    • آلایندگی سیستم سرمایش و گرمایش کارخانه

    اگر از سیستمی استفاده کنید که سوخت فسیلی مصرف می‌کند، باید از تهویه هم در کنار آن استفاده کنید. برخی از دستگاه‌ها که به روش تابشی یا با استفاده از انرژی الکتریسیته کار می‌کنند، هوا را آلوده نمی‌کنند.

    • هزینه نصب و راه‌اندازی سیستم سرمایش و گرمایش کارخانه

    در شرایط اقتصادی موجود، هزینه خرید، نصب و راه‌اندازی سیستم هم مساله مهمی است که نمی‌توانید نادیده بگیرید. بعضی از سیستم های گرمایشی و سرمایشی به سرعت نصب می‌شوند و بعضی از آنها نیاز به زمان و هزینه بیشتری دارند.

    • دوام سیستم و خدمات پس از فروش

    به دلیل هزینه بالایی که برای خرید و نصب سیستم سرمایش و گرمایش کارخانه صرف می‌کنید، این دستگاه‌ها باید کیفیت و دوام بالایی هم داشته باشند. از طرفی قطعات دستگاه باید قابل تعویض و در دسترس باشند تا در صورت خرابی آنها در بلند مدت بتوانید به‌ راحتی قطعات مورد نیاز را پیدا کنید.

    سرمایش سوله

    انواع سیستم سرمایش و گرمایش کارخانه

    • سیستم سرمایشی کارخانه

    سیستم های سرمایشی کارخانه بسیار متنوع هستند. شما می‌توانید با توجه به نیاز واحد صنعتی خود از انواع کولر صنعتی، چیلر، داکت اسپلیت، هواساز، انواع فن، سیستم سرمایش تبخیری، کولرهای آبی یا گازی و سایر دستگاه‌ها استفاده کنید.

    برخی از سیستم‌های تهویه مطبوع صنعتی یا تبادل حرارتی با توجه به تغییر فصول سال، می‌توانند هم به عنوان دستگاه سرمایشی و هم گرمایشی کار کنند؛ مانند اکونوپک، ایرواشر و زنت و انواع فن تهویه.

    نکته مهم اینجاست که انتخاب سیستم سرمایش و گرمایش کارخانه بستگی به نیاز و بودجه شما دارد.

    بهترین گزینه که هزینه کمتری نسبت به دیگر سیستم‌های سرمایشی جهت استفاده در کارخانه و سوله دارد، کولرهای صنعتی هستند. کولرهای صنعتی مصرف برق و آب کمی داشته و در عین حال می‌توانند سرمایشی مطلوب را ایجاد کرده و فضا را حتی در صورت باز بودن درب‌ها خنک کنند.

    کولر آبی صنعتی در ۲ مدل کولر صنعتی آکسیال و کولر صنعتی سانتریفیوژ تولید می‌شود که هر کدام بسته به امکانات و مزایای خود، می‌توانند در محیط‌های صنعتی بزرگ و کوچک بکار روند و در کل، کولر صنعتی سوله انتخاب مناسبی می‌باشد.

    گرماسرما سازه به عنوان تولیدکننده سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی کارخانه و محیط‌های دیگر نظیر گلخانه، مدرن‌ترین کولرهای صنعتی را تولید می‌کند که دارای مزایای بسیاری از جمله راندمان بسیار بالا می‌باشند.

    کولر صنعتی 40000

    بهترین کولر صنعتی بازار یعنی کولر گرماسرما سازه در ظرفیت‌های ۱۸ هزار متر مکعب بر ساعت تا ۷۰ هزار تولید می‌شوند که تمامی نیازها را برآورده می‌نمایند. وجود پد سلولزی فنلاندی مرغوب به صورت چند لایه‌ای، مصرف آب کم و مصرف برق کم، بدنه مقاوم و بهترین پوشش رنگ، بکارگیری در تمامی شرایط آب و هوایی و… از جمله ویژگی‌های کولرهای صنعتی گرماسازه هستند.

    برای خرید کولر صنعتی می‌توانید با گرماسرما سازه تماس گرفته تا به صورت کامل راهنمایی شوید و از سیستمی مناسب در کارخانه خود استفاده کنید.

    • سیستم گرمایشی کارخانه

    سیستم های گرمایشی کارخانه نیز به به چند دسته تقسیم می‌شوند که مهم‌ترین آنها، هیترهای تابشی، بخاری‌های نسل قدیم، سیستم گرمایش از کف، هیترهای ایستاده هستند. سیستم‌های گرمایشی بر اساس سوخت مصرفی ممکن است با گاز، گازوئیل یا برق کار کنند. همچنین گرمای ایجاد شده را به روش‌های همرفتی، تابشی و رسانایی منتقل می‌کنند.

    از نظر منبع حرارتی، سیستم های گرمایشی یا به‌ صورت متمرکز هستند و یا موضعی و محلی. نمونه سیستم های گرمایشی کارخانه شامل کوره هوای گرم، هیترهای سقفی تابشی، بخاری‌های برقی صنعتی، سیستم گرمایش از کف و بخاری‌ و هیتر کابینتی هستند.

    هیتر سوله

    مناسب‌ترین سیستم جهت تامین گرمایش کارخانه را می‌توان هیتر تابشی و همچنین کوره هوای گرم ذکر کرد اما در میان این ۲ محصول نیز، هیتر تابشی امتیازهای بیشتری دارد.

    هیترهای تابشی گرماتاب جدیدترین سیستم‌های گرمایشی هستند که با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، گرمایشی یکنواخت و سریع را ایجاد کرده و خیال شما را بابت گرمای محیط راحت می‌کند.

    هیتر تابشی گرماسرما سازه بالاترین راندمان حرارتی را در بین دیگر تولیدکنندگان ثبت کرده و با این مزیت، می‌توانید به راحتی حرارتی که مدنظرتان هست را کسب نمایید. هیتر تابشی لوله ای گرماسازه دارای رفلکتور ۱۴ خم می‌باشد که باعث شده تا گرمایش ایجادی، خیلی دقیق‌تر در فضا تابانده شود و هدررفت آن به کم‌ترین میزان می‌رسد.

    از هیترهای گرمایش تابشی گرماسرما سازه می‌توان در انواع محیط‌های سوله و کارخانه و صنعتی استفاده کرد و دارای ظرفیت‌ها و اندازه‌های مختلفی است تا نیازهای گرمایشی تمام مکان‌ها را برآورده کند.

    برای خرید هیتر تابشی می‌توانید با دفتر شرکت گرماسازه به شماره ۰۲۱۲۲۰۳۲۰۰۲ تماس بگیرید تا به صورت کامل راهنمایی شوید.

    گرمایش سوله

    جمع‌بندی درباره سیستم سرمایش و گرمایش کارخانه

    در این محتوا درباره بهترین سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی کارخانه‌ توضیحاتی ارائه دادیم و در صورت نیاز به مشاوره و اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

    حفظ دما و رطوبت فضای سالن تولید و انبارها نقش مهمی در کیفیت محصولات و سلامتی و رفاه کارکنان کارخانه دارد و هنگام خرید دستگاه های گرمایشی و سرمایشی باید به نکات زیادی توجه کنید تا هم دستگاه مناسبی را بخرید و هم از هزینه‌های اضافی و بیهوده جلوگیری کنید.

    همچنین برخی از این سیستم‌ها هم قابلیت ایجاد حرارت و هم تبادل سرما را دارند و شما با نصب یک سیستم، می‌توانید در هر فصل، تنظیمات دستگاه را تغییر دهید؛ اما در بعضی از کارخانه‌ها استفاده از سیستم گرمایش موضعی مانند هیترهای تابشی قابل جابجایی بسیار کاربردی و مناسب است.

    اگر در حال احداث کارخانه هستید می‌توانید از همین حالا برای نصب و تجهیز سیستم مناسب اقدام کنید. اگر هم بعد از ساخت کارخانه، می‌خواهید سیستم‌ها و تجهیزات خود را نوسازی کنید یا تغییر دهید، بهتر است با یک کارشناس مشورت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. در هر مرحله‌ای که هستید، گرماسرما سازه شرق کنار شماست.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *