بخاری سقفی

  • بخاری سقفی گرماتاب یکی از پرطرفدارترین دستگاه‌های گرمایشی است که به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، برای گرمایش فضاهای باز، سوله‌ها، تعمیرگاه‌ها و گلخانه مناسب است. از این بخاری‌های برای سالن‌ها و فضاهایی که سقف بلندی دارند بسیار کاربردی هستند.

    خرید و نصب بخاری تابشی باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش هدررفت انرژی می‌شود؛ در نتیجه هزینه مصرفی شما کمتر می‌شود و می‌توانید حاشیه سود بیشتری داشته باشید.

    قبل از توضیح در خصوص این سیستم گرمایشی باید ذکر کنیم که، گرماتاب نام تجاری و برند ثبت شده شرکت ایران مشعل است و محصولی تحت همین عنوان ارائه می‌دهد؛ امروز در بازار سیستم‌های گرمایش تابشی، هیترهای تابشی با نام سیستم گرماتاب جا افتاده‌اند و با عناوینی چون: بخاری سقفی، هیتر گازی، هیتر لوله‌ای و… شناخته شده‌اند و وظیفه تامین گرمایش محیط را بر عهده دارند.

    اگر شما هم کنجکاو شده‌اید که با مزایای بخاری سقفی گرماتاب (همان هیتر تابشی لوله ای) و نکات موثر در انتخاب آن آشنا شوید، در این مقاله همراه مجله گرمایشی گرما سرما سازه باشید.

    بخاری سقفی گرماتاب چگونه کار می‌کند؟

    هیتر تابشی سقفی نسل جدید بسیار پیشرفته بوده و با فناوری که دارد، گرمایشی یکنواخت را در کم‌ترین زمان ایجاد کرده و باعث حرارتی مطلوب در فضا می‌شود.

    این نوع هیتر دارای مشعلی است که با مصرف سوختی مثل گاز شهری، حرارت مورد نیاز را ایجاد می‌کند. سپس این گرما توسط فن به درون لوله‌ها رانده می‌شود. انرژی گرمایی تبدیل به امواج مادون قرمز شده که توسط قطعه رفلکتور به سمت کف سالن یا قسمتی که باید گرم شود، تابانده می‌شود.

    امواج مادون قرمز پس از برخورد مستقیم به اشیا یا افراد حاضر در سالن، تولید انرژی حرارتی می‌کند و در نتیجه محیط و افراد و یا محصولات گرم می‌شوند.

    این روش انتقال گرمایش برخلاف روش همرفتی، بدون نیاز به گردش هوای سالن، آن را گرم می‌کند، به همین دلیل از آن می‌توانید در فضاهای باز هم استفاده کنید، بدون اینکه نگران اتلاف گرما باشید.

    این مکانیسم گرمایش باعث می‌شود در زمان کوتاهی پس از روشن کردن بخاری، محل مورد نظر گرم شود و شاهد گرمایشی مطلوب خواهید بود. در روش‌های همرفتی قدیمی، ابتدا باید هوای اطراف بخاری گرم می‌شد و سپس این گرما با جریان هوا به نقاط دورتر از بخاری می‌رسید؛ به همین دلیل بعد از روشن کردن بخاری، زمان زیادی صرف می‌شد تا نقاط دیگر اتاق یا سالن گرم شود.

    بخاری سقفی گرماتاب جای کمی را اشغال می‌کند و چون در سقف نصب می‌شود، می‌توانید از فضای مفید سالن و اتاق به‌ خوبی استفاده کنید. نصب هیتر سقفی اینگونه است که یا از سقفی آویزان شده و یا بر روی دیوار نصب می‌شود.

    بخاری سقفی گرماتاب
    نمونه پروژه اجرا شده بخاری سقفی

    کاربرد بخاری سقفی گرماتاب

    سوال بسیاری از مشتریانی که تازه با این محصول آشنا شده‌اند این است که؛ از بخاری سقفی گرماتاب در چه محیط‌هایی می‌توان استفاده کرد؟ این بخاری‌ها برای گرم کردن سالن‌های نمایشگاه‌، تعمیرگاه‌، صنایع و معادن، گلخانه، مرغداری، فروشگاه، ورزشگاه و سالن ورزشی، حسینه و مسجد، رستوران، انبار تولید، کارخانه سنگ و سوله صنعتی مناسب هستند.

    همچنین می‌توانید از این هیترهای گرمایش تابشی گازی برای گرمایش سالن‌های کنفرانس یا محل‌های اسکان موقت استفاده کنید، چون برای گرم شدن فضا نیازی نیست از ساعت‌ها قبل بخاری را روشن کنید. کافی است دقایقی قبل از شروع جلسه یا به محض ورود به محیط، بخاری را روشن کنید و از گرمای متعادل آن لذت ببرید.

    شرکت گرماسرما سازه تولیدکننده مدرن‌ترین هیترهای تابشی است که با استفاده از تکنولوژی منحصر به فرد خود، در کمتر از ۳ دقیقه می‌توان به دمای مدنظر رسید و در حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه، شاهد گرمایشی یکنواخت و عالی در تمام محیط بود. برای خرید هیتر تابشی می‌توانید با گرماسازه تماس بگیرید.

    خرید هیتر تابشی

    بخش‌های مختلف بخاری سقفی گرماتاب

    • مشعل: این قسمت دستگاه با استفاده از سوخت، تولید گرما می‌کند.
    • لوله‌ها: گرمای ایجاد شده در مشعل از طریق این لوله‌ها به قسمت رفلکتور منتقل می‌شوند.
    • فن: با مکش خود باعث حرکت حرارت ایجاد شده می‌شود.
    • رفلکتور یا بازتابنده: امواج مادون قرمز به‌ وجود آمده را به اطراف منعکس می‌کند.

    اگر قطعات بخاری سقفی گرماتاب استاندارد نباشد چه مشکلاتی ایجاد می‌شود؟

    • مصرف سوخت بالا می‌رود و هزینه گرمایش زیاد می‌شود.
    • دستگاه زودتر دچار استهلاک و فرسایش می‌شود.
    • سطح ایمنی دستگاه پایین می‌آید.

    استفاده از هیتر گرماتاب چه امتیازاتی دارد؟

    نصب و استفاده از این دستگاه گرمایشی مزایایی دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

    امتیاز فنی

    • این سیستم گرمایشی به صورت یکنواخت کف سالن و نقاط مورد نیاز را گرم می‌کند. بخاری سقفی گرماتاب برای گرم کردن نیازی به جریان هوا ندارد و با برخورد مستقیم اشعه تابشی، ایجاد حرارت می‌کند.
    • اتلاف گرمایی در این روش بسیار کم است و در زمان کمی گرمای مطبوعی ایجاد می‌شود.
    • با استفاده از بخاری‌های تابشی می‌توانید هر قسمت سالن یا فروشگاه را به‌ صورت مجزا گرم کنید. این سیستم گرمایشی برای استفاده در کافه‌ها یا فضاهایی که به شکل مدام استفاده نمی‌شوند، بسیار کاربردی و مناسب است.
    • این بخاری‌ها فضای کمی را اشغال می‌کنند و چون در قسمت سقف نصب می‌شوند، دست شما را برای چیدمان مناسب سالن باز می‌گذارند.
    • اگر در یک سالن از چند بخاری تابشی استفاده می‌کنید، وقتی یکی از آنها خراب شود فقط همان بخاری را تعمیر می‌کنید. در نتیجه بقیه دستگاه‌ها به کار خودشان ادامه می‌دهند و مشکلی برای گرمایش سالن پیش نمی‌آید.

    هیتر تابشی گرماتاب

    امتیاز اقتصادی

    • چون این سیستم به روش تابشی گرما را انتقال می‌دهد، نیازی به لوله‌کشی آب‌گرم، پمپ، دیگ بخار و موتورخانه و سایر تجهیزات ندارد. به همین دلیل سریع و آسان نصب می‌شود و هزینه نصب و نگهداری کمتری دارد.
    • به دلیل اینکه بخاری گرماتاب به سرعت فضا را گرم می‌کند و هدررفت انرژی کمی هم دارد، مصرف سوخت واحد تجاری یا صنعتی شما و قیمت تمام‌ شده محصولات و خدمات‌تان کمتر می‌شود.
    • بخاری سقفی گرماتاب فضای سالن تولید را به‌ صورت یکنواخت گرم کرده و رفاه دمایی را برای پرسنل و کارکنان فراهم می‌کند. به همین علت راندمان کاری آنها بالاتر می‌رود و هزینه‌های تولید هم کمتر می‌شود.
    • به‌ دلیل امکان گرمایش هر بخش سالن به شکل مجزا، می‌توانید قسمت‌هایی از فضا را که فعلا نیازی به آن ندارید، گرم نکنید. این مساله به کاهش هزینه مصرف سوخت کمک می‌کند. همچنین اگر سالن یا فضای مدنظر شما جایی است که مدام درب آن باز و بسته می‌شود، استفاده از بخاری تابشی که نیازی به جریان همرفتی حرارتی ندارد، بهترین گزینه است.

    امتیاز ایمنی و زیست‌ محیطی

    • نصب بخاری در قسمت سقف مانع برخورد افراد و اشیا در محل‌های پررفت‌ و آمد می‌شود. این امتیاز مخصوصا در محل‌هایی که کودکان در آن تردد دارند، مزیت بزرگی است.
    • بخاری سقفی گرماتاب برخلاف روش همرفتی، برای انتقال حرارت نیازی به گردش هوای سالن ندارد؛ به همین دلیل اگر در بخشی از سالن آلودگی وجود داشته باشد به نقاط دیگر منتقل نمی‌شود.
    • این بخاری‌ها به روش تابشی، هوای گرم پاکی را ایجاد می‌کنند؛ دوده ندارند و مشکلی برای محیط زیست ایجاد نمی‌کنند. همچنین برای سلامتی افراد حاضر در سالن خطری ندارد.

    ذکر این نکته خالی از لطف نیست که، مزایای این سیستم گرمایشی بسیار بیشتر از مشکلات احتمالی آن می‌باشد. از جمله این مشکلات می‌توان به سخت بودن تمیز کردن آنها اشاره کرد. دستگاه‌های گرمایش تشعشعی در ناحیه سقف نصب می‌شوند و به‌ مرور زمان گرد و غبار روی آنها را می‌پوشاند؛ اما چون در ارتفاع و دور از دسترس هستند، تمیزی دستگاه کمی دشوار و سخت است.

    همچنین اگر سالن بسیار بزرگی همچون کارخانه باشد، برای گرم کردن قسمت‌های مختلف آن، باید از چند بخاری تابشی استفاده کنید چرا که این بخاری‌ها گرمایش موضعی دارند. (این مقاله را دنبال کنید: گرماتاب دست دوم)

    هیتر گرماتاب فضای باز
    بخاری تابشی فضای باز گرماسرما سازه

    قیمت سیستم گرمایش تابشی سقفی

    بخاری سقفی گرماتاب در مدل‌ها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود که هر کدام عملکرد خاص خودشان را دارند. برای خرید مناسب‌ترین دستگاه باید به نیاز گرمایشی فضای موردنظرتان توجه کنید تا از نظر اقتصادی بهترین دستگاه را خریداری کنید.

    نصب دستگاه کوچک برای یک سالن بزرگ، گرمای مورد نیاز آن را فراهم نمی‌کند. از طرفی خرید بخاری بزرگ برای یک اتاق کوچک هم باعث گرم شدن بیش از حد آن می‌شود و بودجه شما را هدر می‌دهد.

    قبل از خرید با کارشناسان شرکت سازنده یا فروشنده درباره تعداد بخاری‌های مورد نیاز مشورت کنید. آنها با انجام محاسباتی، بر اساس متراژ سالن شما تعداد بخاری‌های مورد نیاز، سایز آنها و فواصل بخاری‌ها را مشخص می‌کنند.

    همچنین با توجه به مشخصات فنی هر بخاری، مساحتی که می‌تواند گرم کند قابل محاسبه است و در قیمت گرماتاب تاثیر دارد.

    کیفیت مواد اولیه‌ای که در ساخت بخاری تابشی از آنها استفاده شده است نیز، در قیمت نهایی بخاری سقفی گرماتاب تاثیر دارد. قطعاتی مثل مشعل، رفلکتور و لوله‌ها باید از بهترین جنس و باکیفیت بالا تولید شوند تا ایمنی دستگاه هم مطلوب باشد.

    لازم به ذکر است که تولید، نصب و راه‌اندازی بخاری سقفی گرماتاب باید توسط کارشناسان و متخصصان انجام شده باشد تا عملکرد مطلوبی داشته باشد.

    از سویی دیگر اعتبار فروشنده و خدمات پس از فروشی که ارائه می‌کند هم در قیمت این دستگاه گرمایشی موثر است.

    هیتر گازی گرماتاب

    هنگام خرید بخاری سقفی گرماتاب به نکات زیر توجه کنید:

    • به متراژ سالن یا فضای موردنظرتان دقت کنید. برای فضاهای وسیع احتمالا به چند بخاری سقفی گرماتاب نیاز خواهید داشت.
    • نیاز گرمایشی محیط را با توجه به فرایند تولید یا خدمات ارائه شده، مشخص کنید.
    • ارتفاع سقف سالن یا اتاق را در نظر بگیرید.
    • فضایی که قرار است گرم کنید، باید در طول شبانه‌ روز گرم باشد یا فقط در ساعات خاصی از روز.
    • اقلیمی که در آن قرار دارید چه شرایط آب‌وهوایی دارد؛ آیا زمستان بسیار سردی دارد؟
    • به چه نوع سوختی دسترسی دارید. استفاده از گاز شهری برایتان راحت‌تر و به‌صرفه‌تر است یا برق و گازوئیل.
    • گرمایش مورد نیاز و نوع کاربری شما چیست و چقدر گرما نیاز دارید.
    ** جمع‌بندی بخاری سقفی گرماتاب

    در این مقاله با بخاری سقفی گرماتاب آشنا شدیم. این بخاری یا همان هیتر تابشی لوله ای، یکی از دستگاه‌های گرم‌کننده محبوب در سال‌های اخیر است که طرفداران زیادی دارد. بخاری گرماتاب برای گلخانه، سالن صنعتی و تولیدی، ورزشگاه و رستوران بسیار مناسب است.

    این سیستم گرمایشی، بدون اینکه برای محیط زیست آلایندگی داشته باشد، فضا را گرم خواهد کرد. دستگاه تابشی با گرمایش موضعی که ایجاد می‌کند، برای گرم کردن اقامتگاه‌های موقتی مثل نمایشگاه نیز بسیار کاربردی است.

    نصب این بخاری تابشی در نزدیکی سقف، باعث شده تا فضای مفید کاری اشغال نشود و همچنین به موتورخانه نیازی نباشد و مصرف سوخت بهینه‌ای دارد.

    ایمنی هیترهای تابشی بالا بوده و اگر دستگاهی که می‌خرید، استانداردهای لازم را داشته باشد، تا سال‌ها بدون ایجاد خطر و مشکلی برایتان کار می‌کند.

    نصب و راه‌اندازی بخاری سقفی گرماتاب سریع و راحت است و مانند سیستم‌های گرمایشی قدیمی نیازی به لوله‌کشی آب گرم و موتورخانه و تجهیزات گسترده و سنگین ندارد. هنگام خرید بخاری تابشی به سوخت موجود در منطقه خودتان هم توجه کنید.

    لازم است که بخاری را در نقطه‌ای نصب کنید که بتوانید بهترین نتیجه را از گرمایش آن بگیرید.

    برای انتخاب بخاری سقفی گرماتاب مناسب با مشاوران متخصص مشورت کنید و دستگاه را از فروشندگان معتبر و شناخته‌ شده خریداری کنید.

    اگر سوالی درباره انتخاب بخاری مناسب و نحوه خرید و نصب بخاری‌های گرمایش تابشی دارید می‌توانید از کارشناسان گرماسرما سازه بپرسید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهند؛ برای ارتباط با ما کافی است با شماره ۰۲۱۲۲۰۳۲۰۰۲ تماس بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *