فن کویل زمینی

  • فن کویل زمینی یا همان “Ground Source Fan Coil” یک فناوری مدرن و پایدار در زمینه گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها است که با استفاده از انرژی گرمایی تولید شده توسط یک منبع سیال آب به صورت مستقیم انرژی ساختمان را تأمین می‌کند.

    بر اساس اصول تبادل حرارت، فن‌ کویل‌های زمینی با استفاده از لوله‌هایی که در عمق خاک نصب شده‌اند، حرارت را از منبع سیال مورد نظر جذب کرده و به وسیله یک مبدل حرارتی آن را به فضای داخلی ساختمان منتقل می‌کنند.

    این روش نه تنها باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود، بلکه به دلیل استفاده از منابع طبیعی و پاک نیز محیط زیست را حفظ می‌کند. در این متن، به بررسی اجمالی فن کویل‌های زمینی و نحوه عملکرد آن‌ها خواهیم پرداخت. در صورتی که نیازمند خرید یک فن کویل مناسب هستید، توصیه می‌کنیم ادامه متن از مجله گرمایشی سایت گرماسرما سازه را از دست ندهید.

    کاربرد اصلی فن‌ کویل زمینی

    همان‌ طور که گفته شد، فن کویل زمینی یکی از سیستم‌های مربوط به گرمایش و سرمایش است. این سیستم مانند هر سیستم گرمایش و سرمایش دیگری تنظیم میزان دما، رطوبت و حرکت هوا را انجام می‌دهد. در این سیستم‌های بسیار مدرن نوعی مبدل حرارتی قرار گرفته است که نمی‌توان آن را منبع اصلی مربوط به فن کویل‌های زمینی دانست؛ زیرا میزان حرارت یا برودت مورد نظر کاربر به وسیله یک منبع سیال دیگر تأمین می‌شود. از این منبع سیال با نام‌هایی همچون دیگ یا پکیج نیز یاد می‌شود.

    به طور کلی می‌‌توان گفت که این منبع مهم‌ترین وظیفه را در کلیه فن کویل‌های زمینی برعهده دارد و بدون آن امکان استفاده از چنین سیستم‌های سرمایش و گرمایش مدرنی وجود ندارد. منبع سیال مانند یک قلب تپنده در این دستگاه‌،‌ سیال مربوطه را به درون لوله‌های سیستم فن کویل انتقال می‌دهد. در گام‌های بعدی، حرارت یا برودت این سیال وارد ساختمان می‌شود و در نتیجه، روند کاهش یا افزایش دما تکمیل می‌شود.

    نوع دیگری از سیستم‌های گرمایشی هستند که به نام گرماتاب در بازار شناخته شده و در صنایع، گلخانه‌ها، مراکز تجاری و فضاهای باز کاربرد بسیاری دارد و ما به بررسی آن پرداخته‌ایم: ✔️ گرماتاب

    شاید این ساختار یک ساختار کاملاً‌ ساده به نظر برسد،‌ اما باید گفت که این سیستم از قطعات بسیار مختلفی تشکیل شده است که هر یک از آن‌ها وظیفه منحصر به فردی را انجام می‌دهند. مشکل در هر یک از این بخش‌ها نتیجه‌ای به جز عدم عملکرد صحیح فن کویل زمینی ندارد. به همین دلیل، کارشناسان حرفه‌ای بحث تهویه مطبوع در ساختمان‌های مختلف همواره به کاربران توصیه می‌کنند که جهت خرید چنین محصولات ویژه‌ای همواره به معتبرترین مراکز موجود در بازار مانند مجموعه گرما سرما سازه شرق مراجعه کنند.

    فن کویل زمینی
    در مجموع کیفیت انواع فن کویل زمینی مناسب به نظر می‌رسد

    آشنایی با مهم‌ترین مزایای فن‌ کویل‌های زمینی

    فن کویل زمینی مزایای مختلفی دارد. در واقع، همین مزایای مختلف موجب شده‌اند تا کلیه کاربران حرفه‌ای و حتی مبتدی این محصول را انتخاب کنند. برای شناخت بیشتر این محصولات قصد داریم به برخی از مهم‌ترین مزایای فن کویل‌های زمینی اشاره کنیم تا بتوانید درک بهتری از آن‌ها داشته باشید.

    قیمت بسیار مناسب

    اولین و مهم‌ترین مزیت مربوط به فن کویل‌های زمینی را می‌توان قیمت بسیار مناسب آن‌ها دانست. امروزه برخی از سیستم‌های تهویه مطبوع به قدری افزایش قیمت داشته‌اند که اکثر کاربران نمی‌توانند با توجه به بودجه نسبتاً پایین خود از آن‌ها استفاده کنند.

    در چنین شرایطی، بهترین انتخاب برای استفاده از فن کویل‌های زمینی است. این فن کویل‌ها با قیمت مناسب خود توانسته‌اند نظر اکثر کاربران را در سراسر جهان به خود جلب کنند. شایان ذکر است که قیمت مناسب این محصولات به معنای کیفیت پایین آن‌ها نیست. در واقع، با خرید این محصولات می‌توانید بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های گزاف برای نصب سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی گران قیمت از بابت ایجاد دمای مناسب محیط مورد نظر خود اطمینان خاطر داشته باشید.

    صفحه مقالات هیتر را حتما دنبال کنید

    نصب راحت و آسان

    مورد دیگری که می‌توان از آن به عنوان یکی از مزایای فن کویل زمینی یاد کرد، سهولت در نصب این محصولات است. سایر مدل‌های فن کویل مانند فن کویل‌های سقفی یا فن ‌کویل‌های دیواری فرایند نصب به شدت پیچیده و زمان‌بری دارند. خوشبختانه در فن کویل‌های زمینی این مشکلات به طور کامل رفع شده است تا کاربران از بابت نصب راحت و آسان این محصولات مطمئن باشند.

    جالب است بدانید که این محصولات به صورت روکار نصب می‌شوند. این به آن معنا است که حتی در زمان خراب شدن دستگاه، دسترسی راحت تعمیرکاران مختلف برای تعمیر سریع فن کویل‌های زمینی امکان‌پذیر است. برخلاف سایر مدل‌های فن کویل که برای تعمیر آن‌ها اغلب باید دیوارها و حتی سقف را تخریب کرد، این فن کویل‌ها دارای یک دریچه پوششی روی قسمت بالای خود هستند.

    در زمان نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات مختلف این تجهیزات می‌توان این دریچه را برداشت و به کلیه قطعات موجود در آن دسترسی پیدا کرد. این امر چه برای کاربران و چه برای تعمیرکارانی که مشغول تعمیر این محصولات هستند، یک امر کاملاً ضروری و البته بی‌نظیر به شمار می‌آید که نباید از آن چشم‌پوشی کرد.

    انواع فن کویل زمینی
    این فن‌ کویل‌ها را می‌توان در محیط‌های مختلفی استفاده کرد

    امکان تنظیم جداگانه

    مزیت دیگری که در زمینه آشنایی با سیستم‌های فن کویل زمینی باید به آن اشاره کنیم، امکان تنظیم جداگانه دما برای هر بخش از محیط است. میزان دمای برخی از فن کویل‌های موجود در بازار به صورت یکپارچه تنظیم می‌شود. اگرچه این امر برای مناطقی همچون محیط‌های اداری مناسب به نظر می‌رسد، اما در محیط‌های مسکونی نمی‌توان از آن‌‌ها استفاده کرد؛ زیرا با اتاق‌های مختلفی سر و کار داریم که هر یک از آن‌ها باید دارای دمای مختلفی باشند.

    امکان تنظیم جداگانه دما به وسیله فن کویل فقط در سیستم‌های زمینی امکان‌پذیر است. دلیل این امر را می‌توان به ساختار ماژولار فن کویل‌های زمینی ارتباط دارد. کاربر می‌تواند در هر بخشی از منزل یک فن کویل خاص را قرار دهد تا افراد بتوانند بر اساس نیاز خود نسبت به تنظیم دمای مورد نظرشان در محیط مربوطه اقدام کنند. این ویژگی فوق‌العاده، فن کویل‌های زمینی را به گزینه عالی برای تهویه مطبوع کلیه منازل مسکونی مبدل کرده است.

    همخوانی با دکوراسیون محیط

    در سال‌های ابتدایی استفاده از فن کویل‌ها به عنوان یک سیستم گرمایش و سرمایش موجود در محیط‌های مسکونی، تجاری و … معمولاً به همخوانی این سیستم‌ها با محیط توجهی نمی‌شد. در گذشته بیشتر کارایی محصولات مد نظر کاربران و طراحان بود و به همین دلیل، در برخی از مواقع، عدم هماهنگی شکل فن کویل‌ها با طراحی درونی محیط‌های مختلف به شدت نامناسب بود. همین امر تولیدکنندگان را مجاب کرد که به سراغ استفاده از دستگاه‌های جدیدتری همچون فن‌ کویل‌های زمینی بروند.

    امروزه انواع مختلف فن کویل زمینی به نحوی ساخته می‌شوند که با دکوراسیون محیط‌های مختلف همخوانی کاملی داشته باشند. این فن‌ کویل‌ها با طراحی‌های مختلف خود توانسته‌اند پاسخگوی کلیه نیازهای کاربرانی باشند که قصد دارند علاوه بر سرمایش و گرمایش محیط مورد نظر خود به نحو احسن، طراحی دکوراسیون آن‌ها را به هم نزنند.

    اگر شما نیز در زمره کاربرانی قرار دارید که نسبت به طراحی منازل خود حساسیت بسیار زیادی دارند، بهتر است از بین کلیه فن کویل‌های موجود در بازار به سراغ فن‌ کویل‌های زمینی بروید؛ زیرا این محصولات در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی قابل خریداری هستند و هیچ ناهماهنگی با طراحی دکوراسیون منزل شما نخواهند داشت.

    خرید فن کویل زمینی
    این محصولات دارای کیفیت بالایی هستند

    انواع مختلف فن کویل های زمینی

    نمی‌توان به بررسی فن کویل زمینی پرداخت، اما به مدل‌های متنوع این محصولات اشاره‌ای نکرد. امروزه در کشور ما فن کویل‌های زمینی در دو مدل اصلی دو لوله‌ای و چهار لوله‌ای به فروش می‌رسند. شاید بپرسید که مهم‌ترین تفاوت بین این دو نوع مدل اصلی از فن کویل‌های زمینی چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید به شناخت هر یک از آن‌ها به صورت جداگانه بپردازیم.

    در فن کویل‌های دو لوله‌ای، کاربر تنها این اختیار را دارد که از بین سرمایش یا گرمایش محیط مورد نظر خود یکی را انتخاب کنید. دلیل این امر نیز به محدودیت‌های مربوط به استفاده از دو لوله در این سیستم‌ها برمی‌گردد. در فن کویل‌های دو لوله یک لوله‌ها مخصوص انتقال سیال و لوله‌ دیگر نیز مخصوص برگشت دادن سیال مورد نظر است.

    این در حالی است که فن کویل‌های زمینی چهار لوله‌ای با این مشکل روبه‌رو نیستند. در واقع، کاربران می‌توانند بدون هیچ ‌گونه محدودیت خاصی نسبت به استفاده از این محصولات اقدام کنند. شما می‌توانید با کمک فن‌ کویل‌های زمینی چهار لوله‌ای به صورت هم‌زمان از قابلیت تهویه مطبوع سرمایشی یا گرمایشی این محصولات نهایت استفاده را ببرید. امروزه در کشورمان بیشتر کاربران به سراغ خریداری فن کویل‌های زمینی از نوع چهار لوله‌ای رفته‌اند.

    ** سخن پایانی

    فن کویل‌های زمینی از پیشرفته‌ترین محصولات موجود در زمینه صنعت تهویه هوا به شمار می‌آيند. این محصولات در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته‌اند. دلیل این امر را می‌توان وجود مزایای بسیار زیاد مربوط به این سیستم‌های تهویه مطبوع دانست که واقعاً بی‌نظیر هستند.

    از مهم‌ترین مزایای فن کویل زمینی می‌توان به مواردی همچون قیمت مناسب، نحوه نصب آسان و امکان تنظیم جداگانه دما در هر بخش از منزل یاد کرد. در صورتی که نیازمند خرید چنین سیستم‌های تهویه مطبوع هستید یا پرسش خاصی در این زمینه دارید، می‌توانید با کارشناسان گرما سرما سازه شرق تماس بگیرید. این مجموعه کلیه اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار می‌دهد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *