پرسودترین محصولات گلخانه ای

  • همه افرادی که می‌خواهند وارد کار گلخانه شوند حتما به پرسودترین محصولات گلخانه ای فکر می‌کنند و به دنبال این هستند که محصولی پرورش بدهند تا سود بالا و دردسر کمتری داشته باشد. نکته مهم همین است که قبل از شروع به احداث و ساخت گلخانه لازم است تا درباره کسب درآمد از گلخانه، تجهیزات گلخانه ای، کاشت پرسودترین محصولات گلخانه ای، دمای گلخانه، روش های خنک کردن گلخانه و… تحقیق و کسب اطلاع کرد.

    مطمئنا بازار کار گلخانه و محصولات گلخانه ای با چالش‌ها و مسائل بسیاری روبرو است اما هم کار آن مناسب و روحیه‌بخش بوده و هم اگر به صورت اصولی پیش رفت، شاهد شغلی پردرآمد خواهیم بود. در این مقاله از وبلاگ سایت گرماسرما سازه برای شما ۵ مورد از پرسودترین محصولات گلخانه ای را آورده‌ایم تا اطلاعات بیشتری کسب کنید و اگر می‌خواهید وارد عرصه گلخانه‌داری و کشت شوید، دست پر وارد آن شوید.

    کشت گلخانه ای چیست؟

    ما در حوزه گلخانه با انواع گلخانه‌داری روبرو هستیم و گلخانه‌ها شامل: گلخانه صیفی‌جات، گلخانه گل و گیاه، گلخانه پرورش قارچ، گلخانه تولید میوه و… می‌شوند و تمامی محصول‌هایی که به دست می‌آیند حاصل فرایند کشت گلخانه ای خواهند بود. برای پاسخ به سوالی که مطرح شده می‌توانیم بگوییم که کشت گلخانه ای پروسه و مجموعه مراحل لازم برای رسیدن به تولید محصولات زراعی می‌شود؛‌ محصول‌هایی نظیر: میوه، خیار و گوجه، سبزی‌جات، گیاهان و هر محصول دیگری گلخانه‌ای.

    با کشت گلخانه ای، می‌توان در هر موقعیت و زمانی از سال، با ایجاد شرایط محیطی مناسب و استفاده از سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی گلخانه؛ کشت محصول در گلخانه را انجام داد. لازم به ذکر است که وجود سیستم‌های سرمایشی همچون «سیستم مه پاش»، «کولر صنعتی»، «فن سیرکوله» و سیستم‌های گرمایشی از جمله «هیتر تابشی لوله ای گلخانه» و «کوره هوای گرم» بسیار حائز اهمیت است و عدم بکارگیری آن‌ها در زمان خاص خود می‌تواند باعث از بین رفتن محصول‌ها شود.

    و اما مزیت‌های کشت گلخانه ای 🌿 کشت گلخانه ای اصولی، باعث تولید بیشتر محصول شده و همزمان ما شاهد افزایش کیفیت محصولات خواهیم بود. همچنین با کشت گلخانه ای می‌توانیم اقدام به پرورش و کاشت محصولی کنیم که فصل آن نیست! از سویی دیگر با این روش، محصول‌ها پیش رس شده تا بتوانیم در دوره‌های کشت کوتاه‌تر برداشت کرد. محصولی مناسب‌تر و بهتر برداشت خواهیم کرد و در کشت گلخانه ای محصول کمتری هدر می‌رود.

    پرسودترین محصولات گلخانه ای

    پرسودترین محصولات گلخانه ای کدام‌اند ؟!

    همان طور که در ابتدای مطلب گفته شد،‌ بیشتر کسانی که وارد عرصه گلخانه می‌شوند به فکر سود بیشتر هستند و درصد کمی هستند که اولویت اصلی آن‌ها، علاقه به کار گلخانه‌داری است. به همین دلیل برای سود بیشتر از محصولات گلخانه ای، افراد به سراغ کاشت محصولاتی می‌روند که تقاضایی بیشتری دارند و حتی امکان برداشت آن محصول در سال چندین بار ممکن باشد.

    حالا سوال این است که؛ پرسودترین محصولات گلخانه ای در کشت گلخانه ای چیست؟ و چی بکاریم که سود کنیم؟! آنچه مشخص است، پرسودترین محصولات گلخانه ای، آن است که بازار فروش خوبی داشته باشد تا سود سریعی کسب کرد و درآمد آن چند برابر هزینه‌های پرورش و اولیه گلخانه‌داری باشد. محصولات کشت گلخانه ای شامل: خیار، گوجه، فلفل، سبزیجات، توت فرنگی، انواع گل، گیاهان، قارچ، زعفران، آلوئه ورا و… می‌شوند که در ادامه ۵ مورد از پرسودترین محصولات گلخانه ای را برای شما ذکر می‌کنیم. با ما همراه باشید.

    • ۱- گلخانه گل و گیاه تزئینی

    گلخانه گل یکی از پرسودترین محصولات گلخانه ای است. از اصلی‌ترین دلایل سود آن هم این است که در تمام فصول خصوصا روزهای جشن و مراسمات بازار خوبی دارد و در موقعیت‌های گوناگونی کاربرد دارد. همچنین برای ساخت گلخانه گل نیاز به هزینه‌های اولیه هنگفتی نیست و با گلخانه مثلا ۳۰۰ متری هم می‌توان شروع کرد و بعد از مدتی می‌توان آن را بزرگ‌تر کرد و ارتقا داد. از سوی دیگر گل یکی از محصولاتی می‌باشد که قابلیت صادرات نیز داشته و بازار بسیار خوبی دارد و از سودآور ترین محصولات گلخانه ای است.

    انواع گل‌های زینتی برای گلخانه‌داری محصولاتی همچون: گل رز، گل مریم، گل ارکیده، گل داوودی، مارگاریت، گیاهان آپارتمانی، گل حسن یوسف، گل آپارتمانی سانسوریا و… می‌باشند که انواع گل‌های رز دارای سود بسیار خوبی هستند.

    نکات مهم در خصوص پرورش و گلخانه گل: گل‌ها ماندگاری زیادی ندارند در نتیجه باید قبل از بدست آمدن محصول، بازار هدف و فروش آن را پیدا کرد تا دچار ضرر و از دست رفتن گل‌ها نشوید. نکته دیگر اینکه هزینه تولید و پرورش گل‌ها زیاد است اما با توجه به اینکه سود بالایی دارند، با فروش محصولات، هزینه‌ها برمی‌گردد. همچنین لازم است برای گلخانه‌داری، شرایط آب و هوایی و استفاده از تجهیزات مناسب را حتما در نظر گرفت.

    گلخانه گل و گیاه

    • ۲- پرورش قارچ

    کشت دیگری که از جمله پرسودترین محصولات گلخانه ای هست، پرورش قارچ است. قارچ محصولی پرطرفدار بوده و تقریبا اکثر مردم از آن در سبد غذایی خود استفاده می‌کنند. گلخانه قارچ یکی پرسودترین محصولات گلخانه ای به حساب می‌آید چرا که هم بازار مناسبی در طول سال دارد و هم هزینه‌های تولید آن کم می‌باشد. برای ساخت گلخانه پرورش قارچ نیاز به سرمایه اولیه زیادی نیست و با داشتن یک یا دو سالن متوسط و استفاده از سیستم‌های سرمایش و گرمایش مناسب، می‌توان اقدام به تولید و پرورش قارچ نمود.

    با توجه به هزینه‌های امروز (زمان انتشار محتوا) می‌توان با داشتن سرمایه اولیه بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان، سالن پرورش قارچ مناسبی راه‌اندازی کرد و پس از کسب محصولی باکیفیت،‌ اقدام به صادرات آن به کشورهای همسایه نمود.

    ** بیشتر بخوانید: صفر تا ۱۰۰ کشت قارچ در گلخانه

    قارچ‌ها دارای انواع مختلفی هستند که شامل قارچ دکمه‌ای سفید، قارچ قهوه‌ای، قارچ صدفی، قارچ قیفی، قارچ شیتاکه، قارچ مورل، قارچ کوپرینوس از جمله قارچ‌های پرمصرف هستند که در بین آن‌ها قارچ سفید و قارچ صدفی شناخته‌تر و پرمصرف‌تر هستند.

    قارچ صدفی به دلیل اینکه ارزش غذایی بالایی داشته و مواد معدنی و ویتامین‌های بسیاری دارا می‌باشد، می‌تواند برای کشت انتخاب خوبی باشد. هزینه تولید و پرورش قارچ صدفی کم بوده و حتی به صورت خانگی نیز قابل کشت است و تهیه مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز آن هزینه چندانی نخواهد داشت.

    گلخانه و پرورش قارچ

    • ۳- گلخانه کاشت توت فرنگی

    یکی دیگر از پرسودترین محصولات گلخانه ای توت فرنگی می‌باشد. توت فرنگی محصولی خوشمزه و پرطرفدار است و قیمت آن تقریبا گران بوده که کشت گلخانه ای آن، حاشیه سود خوبی دارد. در صورتی که بتوان آن را خارج از فصل تولید و کشت کرد و همچنین محصولی با کیفیت بدست آورد مطمئنا می‌توان سود خوبی کسب کرد و حتی به کشورهای همسایه و دیگر صادرات داشت.

    نکته مهم در خصوص کشت توت فرنگی این است که میوه‌ای حساس بوده که نیاز به مراقبت بسیار و استفاده از تجهیزات مناسب دارد. لازم است که از سیستم تهویه کارآمدی استفاده کرد تا محصولی باکیفیت برداشت کرد و از آفات و خراب شدن محصول جلوگیری کرد. توت فرنگی به آب کافی نیاز دارد و در برابر کپک و آلودگی محیط و کمبودها سریعا واکنش نشان می‌دهد.

    لازم است بدانید که در گلخانه می‌توان ۱.۵ تا ۲ برابر کشت آزاد و زمین‌های کشاورزی توت فرنگی کشت کرد اما پرورش گلخانه ای توت فرنگی با متراژهای پایین و کوچک، به صرفه نیست و از لحاظ اقتصادی توجیه ندارد زیرا درآمد در آن صورت مناسب نخواهد بود، پس نیاز است که توت فرنگی در متراژهای بالا کشت شود. به عنوان مثال در سالن ۱۰۰۰ متری، برداشت توت فرنگی تا ۱۰ تن در سال امکان پذیر می‌باشد و کمتر از آن چندان توجیهی ندارد.

    • ۴- کشت گلخانه ای خیار و گوجه

    در لیست پرسودترین محصولات گلخانه ای خیار و گوجه را نیز باید درج کرد. خیار و گوجه به علت مصرف زیاد در بین مردم، محصولی مناسب است که تقاضای بسیاری دارد. خیار گلخانه ای یکی از محصولات پرمصرف در حوزه میوه‌های مجلسی است و گوجه فرنگی نیز به دلیل مصرف در سالاد و ساندویچ، کاربرد فراوانی دارد.

    *** این مقاله را بخوانید: توضیح کامل درباره کشت خیار در گلخانه

    گوجه فرنگی و خیار بسیار پربار و سودآور هستند و کشت آن‌ها نیز سختی خاصی ندارد و امکان کشت و برداشت، چند مرتبه در سال وجود دارد. همچنین این ۲ محصول، به دلیل تقاضای بسیار در تمام طول سال دارای سود خوبی می‌باشند و بازار بسیار مناسبی دارند؛ اما برای کشت، نیاز به دمای لازم گلخانه و برنامه کوددهی مناسب می‌باشد.

    گلخانه خیار و گوجه

    • ۵- کشت زعفران در گلخانه

    زعفران نیز جز پرسودترین محصولات گلخانه ای است که محصولی باارزش می‌باشد. زعفران واقعا طلای سرخ است و طبق آمارها، ایران بزرگ‌ترین صادرکننده آن در جهان می‌باشد. همین عنوان کافی‌ست تا بدانیم یکی از پرسودترین محصولات گلخانه ای بوده و می‌تواند بهترین محصول جهت صادرات باشد.

    برای کشت زعفران نیاز به آب بسیاری نیست و با تنها ۶ بار آبیاری در سال، می‌توان این محصول را بدست آورد. زعفران را در سال یک بار می‌توان برداشت کرد اما با همان یک بار می‌توان سود بسیار خوبی ‌کرد.

    در خصوص کشت زعفران لازم است بدانید، استفاده از سیستم‌های سرمایشی نظیر سیستم مه پاش گلخانه و سیستم گرمایشی همچون هیتر گلخانه، نیاز است و باید بر اساس شرایط آب و هوایی و دمای هوا، از این دستگاه‌ها استفاده کرد تا محصولی مرغوب برداشت شود. همچنین برای کشت آن نیاز به محیط و سال بزرگ نیست و با یک سالن با متراژ متوسط و حتی کوچک نیز می‌توان به کشت پرداخت. برای ساخت گلخانه زعفران حتما نیاز است با متخصصان و یا گلخانه‌داران با تجربه مشورت کرد تا دچار ضرر نشوید.

    گلخانه زعفران

    دیگر محصولات گلخانه ای پرسود

    تا اینجا برای شما ۵ محصول پرسود گلخانه ای را ذکر کردیم و به آن پرداختیم. اگر بخواهیم به این پرسودترین محصولات گلخانه ای محصول دیگری نیز اضافه کنیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم که کشت هر کدام از آن‌ها نیز سود خوبی دارد و برای داشتن گلخانه می‌توان به تولید آن‌ها پرداخت.

    • کشت گیاهان دارویی
    • کشت انگور گلخانه ای
    • کشت فلفل دلمه ای
    • کشت سبزیجات
    • کشت آلوئه ورا
    • کشت اسفناج
    • کشت کاهو

    نتیجه گیری درباره محصولات پر سود گلخانه

    کشت گلخانه ای موفق در کنار سود و درآمد خوبی که دارد، نیازمند دانش بالا، مدیریت و برنامه‌ریزی، تجهیزات گلخانه ای از جمله انواع هیتر گلخانه کارآمد و هزینه می‌باشد و برای داشتن گلخانه ای پرسود، باید وقت و حوصله گذاشت. کشت گلخانه ای در مقایسه با کشت سنتی مزیت‌های خود را دارد و در صورت موفقیت شاهد تولید باکیفیت و سوددهی مناسب خواهید بود.

    میزان سود از گلخانه نیز به عوامل متعددی بستگی دارد و تنها ارزش محصول تولید شده ملاک نیست؛ باید بازار هدف را پیدا کرد و مخاطب خود را جذب کنید. همچنین بسته‌بندی مناسب، ارائه درست محصول، رقابت سالم، قیمت‌گذاری اصولی و… در میزان درآمد و سود از گلخانه تاثیرگذار خواهد بود.

    در کل، برای ساخت و ایجاد گلخانه حتما با مشاوران این حوزه گفت‌وگو کنید و از آن‌ها مشاوره بگیرید. برای داشتن گلخانه نیاز به سیستم های گرمایشی و سرمایشی ذکر شده در مقاله دارید. شرکت گرما سرما سازه تولیدکننده برتر این سیستم‌ها است که محصولات خود را با بالاترین کیفیت و بهترین راندمان در بین رقبا ارائه می‌دهد و با دادن گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش طولانی مدت، خیال شما را از خریدتان راحت می‌نماید.

    برای خرید تجهیزات گلخانه ای کافی است با شماره ۰۲۱۲۲۰۳۲۰۰۲ تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کرده و بتوانید با استفاده از سیستم‌های باکیفیت، پرسودترین محصولات گلخانه ای را کشت نمایید. ♥️

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *