برد الکترونیکی کولر صنعتی

  • برد الکترونیکی کولر صنعتی یکی از مهم‌ترین قطعات کولر صنعتی خصوصا کولرهای با فن سانتریفیوژ است. این قطعه که وظیفه کنترل عملکرد صحیح کولر را برعهده دارد؛ یک تراشه الکترونیکی است که از مدارهای الکترونیکی و میکروکنترلرها تشکیل شده است. در ادامه این مطلب از سایت گرماسرما سازه (تولیدکننده انواع کولر صنعتی در ظرفیت‌ها و کاربری‌های مختلف) با برد الکترونیکی کولر صنعتی آبی و نحوه عملکرد آن، بیشتر آشنا خواهید شد.

    وظیفه برد الکترونیکی کولر صنعتی چیست؟

    همان‌طور که گفتیم، وظیفه اصلی برد الکترونیک کولرهای صنعتی، بهبود بهره‌وری و عملکرد کولر است؛ بنابراین استفاده از این قطعه الکترونیکی، مزیت‌های بسیاری مانند صرفه‌جویی در مصرف برق، کنترل دقیق دما، کاهش احتمال خرابی دستگاه و … را ارائه می‌دهد. در واقع، ویژگی‌های یک برد الکترونیکی، باعث می‌شود تا استفاده از انوع کولر صنعتی برای محیط‌های بزرگ، بهترین انتخاب باشد.

    برد الکترونیکی کولر، معمولاً با توجه‌ به نوع کولر و ویژگی‌های آن، دارای عملکردهای مختلفی است. برخی از این وظایف مشترک میان انواع برد الکترونیک کولر صنعتی، عبارت است از:

    1. کنترل و تنظیم دمای محیط.
    2. کنترل و تنظیم سرعت باد.
    3. کنترل و تنظیم زمان روشن و خاموش‌ شدن.
    4. نمایش اطلاعاتی مانند دما محیط، سرعت باد، خطاهای احتمالی و…
    5. جلوگیری از آسیب‌های احتمالی ناشی از ولتاژ غیرعادی و…
    6. بعضی از بردهای الکترونیک کولرهای صنعتی، امکان اتصال به اینترنت یا کنترل از راه دور را نیز، فراهم می‌کنند.

    وظیفه برد الکترونیکی کولر صنعتی

    خرابی برد الکترونیک کولر صنعتی را چگونه تشخیص دهیم؟

    برد کولر صنعتی ممکن است پس از مدتی استفاده دچار خرابی شود؛ مهم‌ترین مسئله در چنین شرایطی، تشخیص دقیق و به‌موقع مشکل و رفع آن است. از جمله علائم خرابی برد کولر صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

    1. نمایش کد خطا در صفحه نمایشگر پنل دیجیتال
    2. عدم عملکرد صحیح و مناسب کولر در زمان انجام تنظیمات
    3. اشکال در ارتباط با شبکه اینترنت یا کنترل از راه دور
    4. قطع و وصل ناگهانی باد کولر
    5. عدم پاسخ به کنترل‌ها
    6. نشانه‌هایی از آسیب فیزیکی به برد الکترونیکی

    در صورتی‌ که هر یک از علائم ذکر شده را مشاهده کردید؛ حتماً تا زمان بررسی دستگاه توسط یک کارشناس متخصص، از کولر صنعتی استفاده نکنید. استفاده از کولر در چنین شرایطی، ممکن است به کولر آسیب جدی برساند؛ بدیهی است در چنین شرایطی تعمیر کولر متحمل زمان و هزینه بیشتری خواهد شد.

    تعمیر برد الکترونیکی کولر

    تعمیر برد الکترونیکی کولر صنعتی چگونه انجام می‌شود؟

    زمانی که برد الکترونیکی کولر دچار خرابی شود؛ ابتدا باید نوع خرابی تشخیص داده شود؛ سپس برای تعمیر یا تعویض آن، تصمیم گرفته شود. برای این منظور، ابتدا کارشناس متخصص باید ولتاژ، جریان برق سیگنال‌های الکترونیکی و … را به کمک ابزار اندازه‌گیری دیجیتال مخصوص، بررسی کند.

    پس از بررسی تمام اجزا تشکیل‌ دهنده برد کولر صنعتی، اگر با خرابی خازن، مقاومت، ترانزیستورها و … مواجه شدیم؛ باید آن‌ها را تعویض کنیم. در صورتی‌ که علت اختلال در عملکرد برد الکترونیک کولر، خیلی جدی باشد؛ باید آن را عوض کنیم.

    توجه داشته باشید که برد الکترونیک کولر صنعتی که مجدد روی دستگاه نصب می‌شود؛ باید دقیقاً مشابه نمونه قبلی باشد. پس از نصب برد الکترونیک، ممکن است نیاز باشد تا تنظیمات و برنامه‌هایی به‌ صورت مجدد انجام شود. در نهایت جهت اطمینان از انجام‌ شدن صحیح تمام مراحل تعمیر، عملکرد کولر صنعتی بررسی خواهد شد.

    .: بیشتر بخوانید: کولر صنعتی برای سوله :.

    برد کولر آبی

    سخن آخر

    در این مطلب از مجله گرمایشی و سرمایشی گرماسرما سازه، با برد الکترونیکی کولر صنعتی، ویژگی‌ها و علائم خرابی آن، آشنا شدید. لازم به ذکر است که برد کولرهای صنعتی، نقش بسیار مهمی را در عملکرد کولر ایفا می‌کنند؛ این برندها در صورتی‌ که با سایر قابلیت‌هایی به‌روز ترکیب شوند؛ عملکرد بهتری برای کنترل دمای محیط، کاهش مصرف انرژی و تنظیم رطوبت محیط از خود نشان خواهند داد. در نظر داشته باشید که کولرهای صنعتی توسط برندهای مختلفی گرماسرما سازه، آسایش نوین، انرژی، تهویه پارس و… تولید و عرضه می‌شود.

    اگر قصد خرید کولر صنعتی در مدل‌های مختلف آن یعنی «کولر صنعتی آکسیال» و «کولر صنعتی سانتریفیوژ» را دارید می‌بایست از طریق فروشگاه گرماسازه اقدام نمایید و قبل از آن با ارتباط کارشناسان ما، بهترین مشاوره را دریافت کنید تا بهترین محصول جهت سرمایش محیط کار خود را تهیه نمایید.

    همچنین اگر سؤالی در رابطه‌ با برد الکترونیکی کولر صنعتی دارید؛ در بخش نظرات این مطلب، با کارشناسان ما مطرح کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *