سرمایش گلخانه

  • خنک کردن گلخانه بسیار حائز اهمیت برای گلخانه‌داران است که نسبت به گرمایش گلخانه، کمی سخت‌تر است. دلیل آن هم این‌ست که در روزهای گرم سال هوا و دمای سالن گلخانه باید به صورت میانگین بین ۲۱ درجه تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد باشد. در نتیجه اگر خنک شدن گلخانه صورت نگیرد و به دمای مناسب برای گلخانه نرسیم، محصولات از بین رفته و دچار ضرر هنگفتی خواهیم شد.

    از جمله اثراتی که حرارت و دمای بالا بر روی گلخانه می‌گذارد می‌توان به «تولید محصولات نارس»، «مرگ جوانه‌ها و یا تاخیر در به دست آمدن محصول»، «عدم استحکام ساقه‌ها» و… اشاره کرد.

    راه‌های خنک کردن گلخانه

    برای خنک کردن گلخانه راهکارها و روش‌های متعددی در نظر گرفته که در ادامه این مقاله وبلاگ گرماسرما سازه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

    ۱- روش تبخیر، پد سلولزی و کولر

    یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین روش‌ها جهت سرد کردن محیط گلخانه، استفاده از سیستم پد و فن و همچنین کولر صنعتی (پد کولر) می‌باشد. با سیستم پد و فن شاهد تهویه هوا و جریان مطلوب آن خواهیم بود و در نتیجه به دمای ایده‌‌‌آل خواهیم رسید. پد سلولزی نیز به تنهایی این امکان را می‌دهد که در کمترین زمان ممکن به سرمایش لازم برسیم. کولر صنعتی نیز با پرتاب عالی هوا (بین ۳۰ تا ۴۰ متر) یکی دیگر از روش های خنک کردن گلخانه به صورت کامل و یکنواخت است.

    بیشتر بخوانید: کاربرد پد سلولزی در کولر

    در نسل‌های قبل گلخانه‌ها، شاهد تولید سرمای مطلوب با استفاده از پوشال و حتی پنکه بوده‌ایم و با این روش دمای گلخانه بین ۲۵ تا ۳۵ درجه کاهش می‌یافت. امروزه و پا پیشرفت سیستم های سرمایشی دیگر از این روش استفاده نمی‌شود و کمتر شاهد آن هستیم؛ خصوصا که سالن‌های گلخانه‌ای بزرگ‌تر و هوا نیز گرم‌تر شده است.

    شاید برایتان سوال باشد که خنک کردن گلخانه چگونه با پوشال و پنکه امکان پذیر است؟ روش کار این نوع سرمایش، به این صورت می‌باشد که در یک سوی گلخانه، پوشال‌ها قرار گرفته و در سوی دیگر سالن، پنکه‌ها جای گذاری می‌شوند. پس از آن هوای بیرون گلخانه در اثر عبور از لایه‌های فیبر و پوشال های خیس، خنک و مرطوب شده و وارد محیط و جایگزین می‌شود؛ در نتیجه گرمای داخل گلخانه کاهش یافته و از طریق پنکه‌ها خارج می‌شوند.

    ۲- استفاده از دستگاه تهویه

    امروز و با پیشرفت سیستم‌های سرمایشی، روش های خنک کردن گلخانه‌ها نیز به‌روز و آسان‌تر شده است، هرچند هزینه‌های آن هم بیشتر می‌شود! نصب دستگاه‌ها و سیستم‌های تهویه یکی از راهکارهایی است که بسیار رواج پیدا کرده در بین گلخانه‌داران و بسیار هم کارآمد می‌باشد. از جمله سیستم‌های تهویه که به آن هواکش نیز می‌گویند، «فن تهویه» و «فن سیرکوله» است.

    فن تهویه در ۲ مدل فن ۱۴۰ و فن ۱۰۰ با امکان ۵ پره و ۶ پره بودن تولید می‌شود و یک راهکار مناسب و قابل توجه برای تهویه دمای گلخانه و رسیدن به سرمای مطلوب سالن می‌باشد. فن تهویه (فن اگزاست) تحت عنوان برندهای مختلفی ارائه می‌شود که مدرن‌ترین و باکیفیت‌ترین آن توسط شرکت گرماسرما سازه شرق تولید می‌شود.

    فن سیرکوله گلخانه نیز همچون فن تهویه از جمله دستگاه‌های لازم برای گلخانه‌هاست. این محصول باعث می‌شود دمای متعدل در محیط گلخانه ایجاد شده و آب و هوای یکنواختی را تجربه کنیم. فن سیرکوله همچنین باعث ایجاد اثر خنک‌کننده باد می‌شود. دستگاه‌های تهویه باعث می‌شوند تا هوا به صورت مساوی و توزیع یکنواخت در سالن شکل بگیرد و به جریان عمودی یا افقی اختلاف دما رطوبت و بهبود می‌بخشند و در نتیجه یکنواختی سرمایش محیط گلخانه‌مان را شاهد خواهیم بود.

    لازم به ذکر است که سیستم های تهویه جدای از گلخانه‌ها، در سوله‌ها و انبارها، دامداری‌ها، مرغداری‌ها و محیط‌های صنعتی نیز به کار رفته و کاربرد دارد.

    خنک کردن گلخانه

    ۳- سایه دادن با آب و آهک

    یکی دیگر از راهکارهای خنک شدن گلخانه، سایه دادن با آب و آهک است که تقریبا این روش مرسوم بوده و نتیجه آن نیز مطلوب است. این روش بیشتر به صورت مکمل یکی از روش‌های دیگر اجرا می‌شود زیرا آنقدر نمی‌تواند مفید واقع شود که به تنهایی دمای گلخانه‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد.

    روش اجرا آن هم به این صورت است که باید آب و آهک را با مقداری روغن کتان ترکیب کرده تا محلول موردنظر به دست بیاید. سپس برای چسبیدن محلول آن را بر روی پوشش گلخانه ریخته تا به خوبی به پوشش چسبیده تا به اصطلاح عایق گلخانه شکل بگیرد.

    ۴- رنگ کردن پوشش سالن

    رنگ کاری پوشش سالن گلخانه نیز یک روش دیگر جهت تامین سرمای محیط است. این روش نیز بیشتر به صورت مکمل بوده و به تنهایی اثر چندانی ندارد. لازم است که بدانیم در این روش، از رنگ‌های پلاستیکی و ضدنور جهت رنگ کردن پوشش روی گلخانه استفاده می‌کنیم.

    ۵- ایجاد سایه و روکش

    روش دیگر جهت تامین سرمای لازم گلخانه، ایجاد سایه با پهن کردن پارچه و… بر روی سایه و پوشش گلخانه است. این راهکار از طرفی مانع تابش مستقیم آفتاب به درون گلخانه می‌شود و از طرفی دیگر روشنایی گلخانه را کم کرده و مانع رسیدن نور مستقیم نیز می‌شود. امروزه از این روش کمتر استفاده می‌شود و راهکارهای دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد.

    ۶- آب پاشی بر روی پوشش گلخانه

    این روش همانطور که از نامش پیداست نیاز به آب بسیاری دارد و با شرایط بی‌آبی امروز توصیه نمی‌شود و از طرفی باعث ایجاد هزینه‌های بسیاری می‌شود. این راهکار سنتی بوده و اگر بخواهیم از روش قطره‌ای نیز استفاده کنیم باز هم توجیه ندارد و میزان مصرف آب آن با توجه به گرمای شدید در تابستان، توصیه نمی‌شود.

    در این روش با پاشیدن و پخش آب روی سقف گلخانه، بخش قابل توجه‌ای از حرارت و انرژی جذب شده و از گرم شدن سالن جلوگیری می‌کند. همچنین این روش باعث می‌شود اشعه مادون قرمز وارد گلخانه نشده و محصولات ما دچار آسیب نشوند.

    ۷- خنک کردن گلخانه از زیر زمین

    رسیدن هوا از عمق زمین برای خنک کردن گلخانه نیز از روش‌های مورد استفاده برای سرمایش گلخانه‌ها است که البته در قدیم بکار گرفته می‌شده است. در این روش تونل‌هایی با عمق ۳ متر حفر شده و بین گلخانه ایجاد می‌شود. سپس این تونل‌ها که از زیرزمین به هم متصل هستند، از طریق تونل دیگری که درون گلخانه ایجاد شده متصل می‌شوند تا هوایی مطلوب و خنکی وارد گلخانه شود و در نتیجه شاهد کاهش درجه حرارت و دمای گلخانه باشیم.

    ** نتیجه گیری

    در این محتوا با راهکار‌های مختلفی جهت خنک کردن گلخانه آشنا شدیم. استفاده از سیستم هاس سرمایشی و تهویه را دانستیم و به هر کدام از آن‌ها اشاراتی کردیم. گردش هوا در سالن گلخانه و تهویه گلخانه، اولویت مهمی است که در رشد محصول نقش بسزایی دارد و به دی اکسید کربن محیط باید توجه داشت. همچنین لازم است که ذکر کنیم بهترین دما برای رشد محصولات گلخانه‌ای ۲۵ تا ۲۹ درجه سانتیگراد می‌باشد تا بتوانیم محصولی مرغوب به دست بیاوریم.

    خرید سیستم سرمایشی گلخانه

    اگر قصد خرید سیستمی مطمئن و با کیفیت هستید تا خیال‌تان بابت خنک کردن گلخانه راحت باشد، می‌توانید با کارشناسان سرما سازه تماس گرفته و با مشاوره رایگان، محصولی مناسب تهیه نمایید. از جمله محصول‌های گلخانه‌ای ما کولر صنعتی، سیستم مه پاش، فن تهویه، فن سیرکوله، پد و فن، پد سلولزی و… می‌باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *